fredag 19 januari 2007

PassfotoPanik


Om drygt tva veckor har jag tankt aka till Burma, men jag behover ett visum for att kunna gora det. Och for att fa ett visum maste jag skicka in en visum-ansokan, mitt pass och tre passfoton i farg till Myanmars ambassad i Bangkok. Sa jag gick for att ta passfoton. Det gick bra. Fem timmar senare akte N.S och hamtade fotona at mig (tyckte for i ovrigt att det var lite val lang tid for nagra passfoton).

"You are very beautiful on this photo" sa han nar han kom hem. Tjejerna holl med:

"Your skin is so white. No problem Than Shwe will let you in with this skin coulor" (I Sverige vill bli bruna, har vill de vara bleka)

Jag tittade narmare pa kortet och tankte att min hy sag valdigt blek ut, och valdigt slat. Min finne i pannan var forsvunnen. Mina fodelsemarken var forsvunna (utom ett pa halsen). Vad fan (ursakta svordomen), de hade retuscherat (ursakta stavningen) mig. Jag blev forbannad, jag ar fortfarande forbannad. Jag vill inte att nagon ska ga in och andra pa mitt annsikte. Om jag inte ar osminkad vill jag inte se ut som om jag har tva lager puder i annsiktet. Om jag har en finne i pannan kan den fa vara dar. Och, framforallt, vill jag inte att nan passfotofotograf ska radera min fodelsemarken!!!

Jag forstar mycket val att fotografen ville vara snall och gora mig snyggare. Jag borde sakert vara tacksam... eller sa. Men det kan jag inte vara.

Inga kommentarer: