tisdag 9 januari 2007

Roten till allt ont...

Jag ar inget fan av den politik George W Bush star for (inte helt ovantat). Jag tycker inte att vekar vara en hyvens kille (inte heller helt ovantat). Men ibland far han skulden for lite val mycket...

Under min uppvaxt har konspirationsteorier och diskussioner kring sadana hort till vardagen. Detta beror till stor del pa att jag har Sveriges kanske mest ihardiga konspirationsteoretiker i min familj. Min alskade mamma har en fallenhet for galna teorier och tycks ibland kanna en viss motvilja mot rationella teorier (eller vill hon kanske bara saga emot..?). Det beror samtidigt pa att jag har en syster som ar allergisk mot konspirationsteorier. Familjens middagsbord har manga ganger forvandlats till ett ordens slagfalt.

Jag tycker sjalv att det kan vara ganska kul med konspirationsteorier, politiska saval som andra (min favorit ar den dar det havdas att hela Nya Testamentet ar kopierad och att Jesus egentligen ar den egyptiske guden Osiris). Jag gillar framforallt invecklade teorier. I Mae Sot ar konspirationsteorier populart, bland saval burmeser som vasterlanningar (jag vet inte hur det ar med thailandarna eftersom de oftast haller sig pa sakert avstand fran oss). Egentligen ar "konspirationsteorier" inte riktigt ratt att saga, i sjalva verket ror det sig bara om en teori. En teori som inte ar sarskilt invecklad, men anda ganska rolig eftersom den forklarar allt...

Det spelar ingen roll om det handlar om korrupta politiker, okanda diktatorer (eller fd diktatorer) eller terrorister. Forklaringen till... ja allt de gjort och star for egentligen... ar att personen ifraga gick i samma klass som George W Bush (detta tycks galla alla skumma typer utom Burmas egna generaler).

Nu har jag ingen som helst koll pa vem som gatt i den amerikanske presidentens klass men jag misstanker att det inte var alla de som Mae Sots invanare pekat ut. Ifall jag har fel i den har fragan och det faktiskt ar sa att G.W.Bush ar gammal klasskompis med Hussein, Bin Ladin. Thaksin, Sonthi, Sondhi med flera undrar vem som var deras larare och vad som egentligen stod pa schemat...


Klasskompisar..?

1 kommentar:

L. sa...

Haha... ja, det var en lagomt enkel teori..;)

Saknar dig hemma i ickevintern...