söndag 21 januari 2007

Vagen till thailandsk demokrati...

...kanns lang.

Nar kuppen agde rum den 19:e september forra aret hette det att den genomfordes i demokratins namn. Suck, kande jag. Da hette det att vi vasterlanningar inte kan forsta thailandsk demokrati. Nehej, tankte jag.

Jag har alltid haft forstaelse for de thailandare, och ovriga, som inte gillade Thaksin. Jag gillade inte Thaksin. Jag gillar honom fortfarande inte. Thaksin var en korrupt politiker och hans regering ar ansvarig for grova brott mot manskliga rattigheter.

Jag har ocksa full forstelse for de thailandare, och ovriga, som ville ha en ny konstitution och ett mer demokratiskt Thailand. Jag har tidigare insinuerat att jag tycker att den thailandska demokratin innan kuppen var tamligen odemokratisk.

Nu har 4 manader och 2 dagar gatt sedan kuppen. Arbetet med den nya konstitutionen tycks ga trogt och det har varit allt annat an en oppen process. Det dar med att utreda korruptionen, vilket var en av de saker Sonthi sagt motiverade kuppen, tycks nastan varit en fars. Censuren har efter bomberna i Bangkok blivit hardare. Och sa har vi det har med Thaksin.

Sonthi, Surayud Chulanont med flera har sedan kuppen inte tillatit den avsatte Thaksin (som befann sig i New York under kuppen) att komma tillbaka till Thailand. Idag tillkannagav sa premiarminister Surayud Chulanont att Thaksin ar valkommen tillbaka, OM han haller sig borta fran allt vad politik heter.

Jag vet inte vad det ar for vag Sonthi och grabbarna bestamt sig att ta till den thailandska demokrati de sager sig alska sa hogt... men det kanns som den kommer vara laaang.

Andra bloggar om:

2 kommentarer:

Anonym sa...

Instämmer. Vägen till demokrati i thaliand tycks lång, men kanske närmre än vägen till demokrati i Burma.

Catti Ullström sa...

Jo visst, vagen till burmesisk demokrati ar nog langre... och kanske svarare att hitta :)

Men ibland ar vi vasterlanningar sa snabba att tycka att Thailand ar ett BRA land. Innan kuppen var det bara de med akademisk examen som var valbara till parlamentet, Thaksin o co begick allvarliga brott mot manskliga rattigheter, korruptionen var, och ar, utbredd... mutor ar satta i system... Men Thailand var ett BRA land. En fri demokrati bland manga diktaturer... jojo...