onsdag 28 mars 2007

RANGOON - Ankomst















Det var en nervös jag som en tidig lördagsmorgon i februari steg av ett allt för gammalt och slitet plan på Mingladon Airport, Rangoon, Burma. Jag tog mig in till centrala Rangoon. En av de förs
ta sakerna som mötte mig som vi körde in i staden var en jättelik "People's desire-skylt". Jag har läst om de här skyltarnaa, jag har sett bilder på dem, men jag blev chockad av hur stora de är. Jag läste texten, som jag läst så många gånger tidigare. Den här gången kändes det mycket verkligare, mycket läskigare. "Nu är jag här, nu är jag verkligen i Burma; landet jag älskar och hatar..."

Väl inne i Rangoon började jag leta efter YMCA. De var en ganska kall morgon. Jag tog på mig en extra tröja, tog fram min karta (tack Martin) och började vandra med min jätteryggsäck. Jag gick och jag gick och jag var helt säker på att jag var ungefär rätt men ändå hittade jag inte dit. Det är där borta, sa folk och pekade, det är stort och omöjligt att missa. Uppenbarligen inte, tänkte jag... Jag var hungrig, trött och svettig (den där extra tröjan visade sig vara ganska onödig). De som känner mig vet att jag inte hör till de där människorna som hanterar hunger och trötthet så särskilt bra och tillsist var jag så arg och trött att jag gav upp och placerade mig själv på gatan ("nu vill jag inte vara med mer"). Folk passerade mig, tittade märkligt på mig. En och annan viskade "hello miss, where you from, change money?".

Efter en stund kom en vänlig själ som följde mig till YMCA, som så klart låg på den gata jag varit hela tiden... bara 100 meter längre ner.

PEOPLE'S DESIRE

Oppose those relying on external elements, acting as stooges, holding negative views
Oppose those trying to jeopardize stability of the State and progress of the nation
Oppose foreign nations interfering in internal affairs of the State
Crush all internal and external destructive elements as the common enemy


Inga kommentarer: