onsdag 28 mars 2007

Rangoon - Change Money...



Att växla pengar är en ganska enkel sak i de flesta länder, men Burma är inte som de flesta länder. Enligt den officiella valutakursen står kyaten ganska högt. Enligt den inofficiella valutakursen, gatans valutakurs, står kyaten mycket lågt (US1$ = 1280Kyat). För den som känner till något om den burmesiska militärregeringens politik, om deras ekonomiska politik, är detta inte särskilt förvånande. Ofta har strategien helt enkelt varit: ”denial, denial denial” av allt vad problem, korruption och inflation heter. Ibland har detta kombinerats med diverse andra sjuka påfund (som tex 1987 då de gjorde vissa sedlar ogiltiga över en natt och därmed ruinerade många av landets människor). En av de första sakerna jag gjorde efter att jag installerat mig på mitt betongrum på YMCA var således att bege mig ut på stan för att växla pengar. Jag inte gått mer än kanske 300 meter från YMCA när jag så mötte Dr. Philip, en märklig, pensionerad, brittisk professor från Dublin University som bott 12 år i Burma och som undervisar i engelska på YMCA. Denne storväxte herre kom i kapp mig och hälsade. Han frågade vart jag kom ifrån, och vi konstaterade att det inte direkt kryllar av svenskar i Burma. När jag berättade att jag nyss kommit frågade han genast om jag växlat pengar än, jag sa nej och han frågade om jag ville följa med till han broker (ja, han sa just så) eftersom han ändå var på väg dit. ”You see”, sa Philip, ” those people on the streets selling money, they are not real brokers, they are only dealers. I´ll show you a real broker.” Jag nickade utan att egentligen förstå vad det var frågan om. Vad är skillnaden mellan en dealer och en broker? Hur organiserad är egentligen den svarta marknaden? Sällan har jag känt mig så förvirrad och svensk…

Vi gick med raska steg. Egentligen är det kanske mer korrekt att säga att Philip gick med raska steg och jag skuttade efter. På vägen till Aung San Market (där Philips broker skulle ha sitt ”kontor”) talade vi ganska öppenhjärtigt om Burma, jag ställde frågor, Philip svarade. Jag frågade om hur han upplevde att den ekonomiska situationen i Rangoon hade förändrats sedan han flyttat dit, 12 år tidigare. ”Well,” svarade han, ” there’s more money around today, that’s for sure. But I dare say it is the same people having and spending the money as it was back then. For most people, you see, the situation is getting worse every month. You can actually see it, living here”

Under vår promenad hände det några gånger att Philip saktade ner, ibland till och med stannade upp, för att visa mig något eller berätta något om någon. Vid ett sådant tillfälle stannade vi till på Bogyoke Aung San Street, precis under ett jättestort hotell. Hotellet hette något i stil med Traders Hotell men Philip förklarade att det oftast kallades Virgin Hotell. Hit kommer affärsmän på gruppresor för att göra affärer och ha sex med oskulder. Huruvida tjejerna är oskulder är kanske både ointressant och oviktig, unga är de i alla fall. De är 13-14 år gamla och på eftermiddagarna de dagar då hotellet inte har så många kunder står de på gatan utanför. Hade inte Philip berättat det här för mig hade jag aldrig förstått att de var prostituerade av den enkla anledningen att de ser ut som barn, de är barn.

Väl framme vid Aung San Market kryllade det av dealers men Philip lotsade mig fram till sin broker. Jag fick växla för den rätta valutan (vilket är ganska ovanligt för oss västerlänningar), men vad exakt som är skillnaden mellan brokers och dealers kommer jag aldrig bli klok på.

3 kommentarer:

frida perjus sa...

Hej Catti! Va roligt att lasa din fenomenala blogg. Och super att de har valt in dig i burmautskottets styrelse...Har borjar det bli lite tomt eftersom tjejerna sticker tillbaka till sina org :(.

Du borde komma tidigare om du har mojlighet...du missar ju precis vattenfestivalen...

Kram / frida.

Leo Sundberg sa...

Skillnad mellan broker och dealer:

Broker=avlönad person som utför transaktioner av valutor/aktier för annans räkning. Som lönearbete.

Dealer=näringsidkare, vars affärsidé är att tjäna pengar på handel med valutor/aktier. Kan även vara lönearbete med ackord (provision) som liknar eget företagande.

Oftast brukar ersättningen till dessa se olika ut. En broker tar betalt för arbetet i form av en administrativ avgift. En dealer däremot tar antingen betalt genom att ha högre sälj- än köppris för samma vara, eller genom att ta betalt för värdestegringen i en viss procent (gäller aktiemäklare).

Den mannen som var en broker var troligen anställd av någon organisation, eller av engelsmannen.

Catti Ullström sa...

Leo: tack för så utförliga svar... men frågan är om det fungerar på samma sätt i en marknad som är illegal. Det var väl egentligen framförallt det jag funderade över. Men tack!