onsdag 11 april 2007

PAUS FÖR RAS

Ett litet avbrott i min reseberättelse för att rasa mot det okritiska, exotistiska resereportage om Burma som igår och i dag publicerats i Aftonbladet Resa. Förutom att författaren Pelle Jacobsson knappt nämner något om det politiska läget i landet (i en liten faktaruta nämns Daw Aung San Suu Kyi och NLD) och därmed utelämnar en hel del information som är relevant för den som funderar på att resa till Burma finns det också en mängd sakfel texten.

Missförstå mig rätt, jag är inte motståndare till att människor reser till Burma, uppenbarligen har jag själv varit där. Men jag är motståndare till texter i vilka landet framstår som ett turistparadis, om än diktatur och med en nobelpristagare i husarrest.

Dessutom vill jag framhäva att det finns en exotism i artikeln som för tankarna till Kippling (därmed inte sagt att Jacobsson har Kipplings litterära begåvning).

Andra bloggar om:

Inga kommentarer: