måndag 14 maj 2007

Lite sena kommentarer...

Jag är tillbaka i Sverige efter en fantastiskt rolig och intressant men också körig och tuff resa till Delhi och Mae Sot. Det var jag och två till från S-Studenters Burmautskott som var på tur för att träffa representanter för vår samarbetsorganisation, Student & Youth Congress of Burma, och andra delar av den burmesiska demokratirörelsen. Jag är nöjd med resan... men hade önskat att vi lyckats hålla oss friskare än vad vi gjorde. Fick i oss något skumt i Indien och är fortfarande dåliga. Så kan det gå. (mer om resan finns att läsa på min resedagbok, användarnamnet är Catti.ullstrom)



Hur som helst finns det en del saker jag skulle vilja kommentera, trots att jag är lite sent ute.

Jag skrev vid ett tidigare tillfälle att tidningen Mizzima i Indien stängts ner eftersom den var för obekväm. Nu är den igång igen och jag träffade dem när jag var i Indien. Nu finns en intressant artikel om Mizzima och deras arbete på S-Studenters hemsida. Se här.

Royal förlorade valet i Frankrike... Det var inte helt oväntat men känns både trist och otäckt. Jag gillade kanske aldrig Chiracs politik men Sarkozy är betydligt värre än vad Chirac någonsin var. Han är mer höger och han flörtar betydligt mer med Front Nationals väljare. Det är att anta att det franska samhället kommer att bli mer intolerant samhälle än vad det tidigare varit. Sarkozys segertal förstärkte bara min oro för just det...

Inga kommentarer: