lördag 19 maj 2007

Varför är vi så kontroversiella?

Igår regnade det i soliga Karlstad och jag spenderade dagen på soffan med en bok i handen och miljöpartiets kongress i bakgrunden. När frågan om huruvida Gröna Studenter skulle få 5 procent av mp:s mandatstöd i bidrag (läs om det här) togs upp väcktes min nyfikenhet, jag visste inte ens om att det fanns något som hette Gröna Studenter...

Jag fick snart två saker klara för mig. Grön Ungdom får 10 procent av detta mandatstöd och då Grön Ungdom och Gröna Studenter inte "sitter ihop" på något sätt (vilket tex S-studenter och SSU gör iom att S-studenter är en del av SSU) går inte någon del av dessa 10 procent till Gröna Studenter. Det andra jag förstod var att detta inte var en helt okontroversiell fråga. När delegaterna röstade om motionen med handuppräckning konstaterades först att motionen var avslagen, inga 5 procent till studenterna. Någon krävde en ny omröstning och tjejen som ledde konstaterade surt att det var uppenbart att några ville ha rösträkning trots att att avslaget var väldigt tydligt. Det blev mycket riktigt rösträkning och resultatet blev att motionen bifölls.

Jag vet inte hur många medlemmar Gröna Studenter har i förhållande till tex Grön Ungdom och jag vet inte helt vilken verksamhet de bedriver (men jag tror att det är främst utbildningspolitik de sysslar med). Jag vet inte om det är bra eller dåligt att de får 5 procent och det är kanske inte heller något jag borde lägga mig i. Däremot...

Jag funderar på varför det är tycks vara så kontroversiellt med studentförbund inom de politiska partierna. Det är ingen hemlighet att det också inom (s) finns de som tycker att studentförbundet inte borde vara en egen organisation med egna klubbar utan vara högskoleföreningar inom SSU (S-studenter är förvisso en del av SSU men fungerar som en egen organisation med egen styrelse, egen budget osv). Jag vet egentligen lite om hur läget är i Mp men hela behandlingen av motionen, de små kommentarer som fälldes och argumentationen innan omröstingen fick mig att börja fundera.

Andra bloggar om: , , , ,

Inga kommentarer: