torsdag 7 juni 2007

Burma-bok får pris!

Karen Conelly har tack vare sin bok The Lizard Cage mottagit Storbrittaniens Orange Prize (kategorin ny författare). Boken handlar om den absurda sittuationen för politiska fångar i Burma. Ni kan läsa mer, och beställa boken, på Conellys hemsida, här. Läs den!

Burma har idag över 1000 politiska fångar, vi uppmärksammar ofta Daw Aung San Suu Kyi men hon är bara en i mängden. Jag som svensk uppväxt i ett land som fungerar förhållandevis väl har svårt att sätta mig in i vad det innebär att vara politisk fånge i Burma. Jag har hört många historier om det, jag känner många som suttit i ökända Insein Prison, eller i andra fängelser, men den verkligheten de berättar om är så absurd att jag inte riktigt kan ta in den.



Assistance Association of Political Prisoners of Burma (AAPPb) är de politiska fångarnas och de fd politiska fångarnas stödorganisation. AAPPb leds av den karismatiska, inspirerande mannen Bo Gyi och det jobb de utför är värt all beröm. Läs mer om situationen för de politiska fångarna och det arbete som AAPPb utför på deras hemsida här.

Andra bloggar om: , , , , ,

Inga kommentarer: