fredag 1 juni 2007

Från läger i Thailand till etta i Gävle

Flera hundra tusen burmeser befinner sig idag i något av de flyktingläger som ligger längst den thai-burmesiska gränsen. I flyktinglägren är situationen långt ifrån enkel eller säker. Maten i lägren räcker inte till och den sanitära situationen är ohållbar. Dessutom kan invånarna i lägren aldrig känna sig riktigt säkra, vid flera tillfällen har den burmeiska juntans armé tagit sig över gränsen och attackerat lägren inne i Thailand. Många av flyktingarna är ivriga att få lämna Thailand, att få komma till ett land där de har rättigheter. Det är emellertid inte alltid så lätt att komma från flyktingläger i Thailand till ett rikt land i väst. Om detta finns en jättebra artikel i Irrawaddy, se här.

Sverige tar nu emot allt fler flyktningar från de burmesiska lägren i Thailand. Skillnaderna mellan den verklighet de kommer från och den de kommer till är svåra att greppa. Det handlar om allt från små saker som hur vi hanterar sopor i Sverige till de stora samhälleliga strukturerna.


När jag hör folk klaga på att människor som kommer till vårt land inte försöker bli integrerade i samhället tillräckligt blir jag trött. Jag önskar jag kunde skicka dem till flyktingläger i Thailand en vecka, då skulle de inse att det inte bara handlar om att försöka eller vilja. Att komma från ett läger där du aldrig haft rinnande vatten, toaletter, elektricitet eller rättigheter, att komma från ett samhälle som inte varit ett samhälle i vår europeiska mening, till en liten lägenhet i Gävle (eller i någon annan stad), till ett litet samhälle där du förväntas fungera inom de osynliga samhälleliga ramar och strukturer som du inte är bekant med... det är nog överväldigande.


Frida Perjus var (tillsammans med Kristian) för någon vecka sedan i ett av flyktinglägren, No Poh Camp, längst gränsen, läs hennes berättelse därifrån här.

Jag har en gång, tillsammans med Fredrik Brevenäs, skrivit om mina upplevelser från ett mycket kort besök i ett av av flyktinglägren, Mae La Camp, den texten hittar du här.


1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Catti! Sitter har med Khin Nwe Oo vid min sida och vi tittar och laser pa din fantastiska blogg! Hoppas allt ar bra dar hemma. Ska du till almedalen sa ses vi om en manad. Kram / frida