måndag 18 juni 2007

The Lady fyller 62 år

Imorgon fyller Daw Aung San Suu Kyi, ofta kallad the Lady, 62 år. Hon kommer (om inget otroligt oförutsett skulle inträffa) att spendera sin födelsedag i fångenskap, igen. Sedan 1989 har Daw Aung San Suu Kyi spenderat större delen av sin tid i husarrest i huset på University Avenue, Rangoon. Har hon suttit där så länge att världen glömt henne? Kanske inte, men nog minns vi henne mindre. Burmeserna, å andra sidan, har inte glömt. Den senaste veckan har min mail bombats med brev om Daw Suu och inbjudningar till olika firanden av hennes födelsedag. Daw Aung San Suu Kyi är den kvinna som symboliserar inte bara kampen för ett fritt, utan också försonandet mellan de olika etniska grupperna.

Jag minns hur mina elever i Mae Sot, samtliga unga kvinnor från Burma och från olika etniska grupper, kunde sitta i timmar framför datorn och titta på filmer från de gånger Daw Suu varit fri att resa runt och hålla tal i Burma. De såg samma klipp gång efter gång och jag minns hur jag en gång konstaterade, mest för mig själv: "Ok, you're watching that again". En av mina yngsta elever, en karentjej från Monstaten, tittade på mig och sa: "Yes, we are watching our mother".

Jesper Bengtsson skriver klokt om Daw Aung San Suu Kyis födelsedag på sin blogg, här.


2 kommentarer:

Josephine sa...

Jag hoppas verkligen att hon befrias till slut!

Catti Ullström sa...

Det är vi många som gör :)