söndag 3 juni 2007

M-kvinnor och Vägverket

Go M-kvinnor!

M-kvinnor kräver: Minst 40% kvinnor bland de moderata toppolitikerna 2010. (se artikel här)

Hur långt bort från m-kvinnor jag än må stå i de allra flesta frågor (kanske i alla?) vill jag faktiskt säga: Go M-kvinnor!!!

Jag gillar Vägverket

Igår gick jag och min äldre syster vägverkets handledarkursvi Solna. Det är en endagarskurs som alla som vill övningsköra (jag) måste gå med sin handledare (syster). På vägen dit gnällde vi lite, vi spekulerade i om vägverket ville att folk skulle sluta ta körkort eftersom de gjort det så komplicerat... osv. Vi var negativt inställda och tyckte att det kändes så fruktansvärt onödigt att gå en handledarkurs.

Efter kursen har min syn på det hela förändrats; vilken kanonsatsning! Handledarkursen är bra, troligen mest för att den får äldre, erfarna bilförare att repetera det de lärde sig för 20 år sedan. Det var väldigt tydligt på kursen att det var välbehövd repetition.

I Värmland, och troligen också på andra ställen, har Vägverket satt upp röda träkors på en del vägar. Korsen står på platser där någon dött trafikolycka. Det intressanta är att det verkligen får folk att sakta ner. Vägverket tar verkligen nollvisionen på allvar, och de har helt klart blivit min favorit myndighet!!!


Andra bloggar om: , , , , , , ,

4 kommentarer:

Rodrigo sa...

Oi, achei teu blog pelo google tá bem interessante gostei desse post. Quando der dá uma passada pelo meu blog, é sobre camisetas personalizadas, mostra passo a passo como criar uma camiseta personalizada bem maneira. Até mais.

Anonym sa...

Jag tror att de röda korsen på vägarna kom upp genom en kampanj som motormännen initierade på särskilt utsatta vägsträckor, sedan märkte Vägverket att effekten blev att folk sänkte farten...

Anonym sa...

Det är märkligt att de moderata kvinnorna nu plötsligt vill ha 40 % av alla topposter inom partiet. Jag menar, anledningen till att de inte har det måste ju vara att de antingen inte är tillräckligt kompetenta eller att de själva har valt att inte ta de posterna, eller?

Catti Ullström sa...

Anonym ett: Jo det är fullt möjligt, men oavsett vems idé det var gillar jag satsningen.

Anonym två: Jag vet! Det roliga med uttalandet är att m-kvinnor också säger att det de facto finns tillräckligt många kompetenta kvinnor inom m. De två följdfrågorna är uppenbara:

1. Varför har moderata kvinnor då inte valt att satsa på att finnas inom m-toppen (för det kan väl inte vara så att m-kvinnor menar att människors möjligheter är olika på grund av kön)?

2. Förespråkar m-kvinnor således kvotering!?

/Catti