söndag 24 juni 2007

Om Burma och burmeser i Folket i Bild

I sommarnumret av den klassiska vänstertidningen Folket i Bild Kulturfront har jag skrivit en artikel om situationen för studerande i Burma och för burmesiska studerande längst den thai-burmesiska gränsen. Artikeln utgår framförallt från två intervjuer jag gjorde under min tid i den thailändska gränsstaden Mae Sot. Jag intervjuade två kvinnor, Paw Ray och Daw San Dar Win, som kämpar för exilburmesers och burmesiska flyktingars rätt till utbildnig. Som blivande lärare blev jag både inspirerad och imponerad av det arbete Paw Ray och Daw San Dar Win utför, och jag bestämde mig med en gång för att jag ville skriva om dem.



Nu är det gjort och artikeln finns att läsa. Den ligger dock inte (än?) på nätet men det finns mer information om den här (för den som vill går det också att köpa tidningen via hemsidan).

Andra bloggar om: , , , , , , ,

Inga kommentarer: