söndag 15 juli 2007

Film, bok och Victoria - min helg i korthet

För den som missat det fyllde kronprinsessan Victoria 30 år igår. Eftersom min mor är smygrojalist (jag vet att hon själv förnekar detta) har helgen varit tämligen rojalistisk. I fredags såg vi en halvtimmes intervju med kronprinsessan, och vi konstaterade att vi hellre sett Mark Levengod som intervjuare. De hade fått tag på en ovanligt dålig Victoria som ställde många intetsägande frågor och som kändes ungefär lika personlig som någon på arbetsförmedlingen (det vill säga helt opersonlig). I såg vi själva firandet och konstaterade att det var lite mycket schlager över det hela. Men de två konferenciererna var desto bättre. Jag har själv ofta blivit hånad för min fantastiska förmåga att memorera kungalängder (kan faktiskt hela den svenska från och med Gustav Vasa), men nu vet jag att det finns i alla fall två som sitter på mer onödig kunskap än mig. Jag gillade kungalängdssången, mycket!



Vi avslutade den rojalistiska helgen med att se på The Queen, den kritikerrosade filmen om Elisabeth II av England. Den var riktigt bra och rekommenderas varmt.

Vidare skulle jag vilja rekommendera den bok jag just nu läser, Pol Pots leende. Det är svårt att skriva bra böcker om något så makabert och svårförståeligt som Pol Poths regim och massmordet i Kambodja. Men det går, jag rekommenderar alla med något slags intresse för Sydostasien, eller för historia, att läsa boken.



Andra bloggar om: , , , , , , , ,

3 kommentarer:

Mamma sa...

Jag tror inte Pol Pot ska inte ha h i sitt namn - men instämmer varmt i din rekommendation av boken. Den är verkligen både intressant,lärorik och dessutom har framställningen en nyskapande form, en sammangjutning av journalistik, dokumentärroman och historiskt berättande som öppnar ögonen för läsaren. Och så vet du att jag gillar Lotta på Bråkmakargatan och inte har så dåliga vibbar till att kunna saker i smyg. Men att ha åsikter i smyg är inte detsamma, jag står för mina!

Johanna Falk sa...

Verkar ha varit en kanonhelg! :))

Catti Ullström sa...

Ja, eller hur :)