söndag 8 juli 2007

Kvinna kastar som en man

På min avdelning på fabriken jobbar nästan uteslutande kvinnor. Vi har en god stämning och vi tillåts för det mesta jobba i en takt som inte innebär att vi förstör ryggar, knän eller andra delar av våra kroppar. Är något för tugnt ber vi varandra om hjälp. Det är inte mer med det. Det har dock hänt att det kommit folk från andra avdelningar till vår avdelning. Ibland har de här personerna gått in så hårt för jobbet att de helt struntat i att lyfta rätt och så vidare. Irriterad har jag stått och kastat onda blickar mot dem. Förstår de inte att de förstör för oss allihop genom att arbeta på det där sättet. Ifall vi går med på att slita ut oss och förstöra våra kroppar i förtid kommer ledningen låta oss göra det!

Så kom en vecka, den här veckan, då vi inte hade något jobb på vår avdelning. Vi blev skickade till andra avdelningar och jag hamnade på kvällsskift tillsammans med en massa män. När vår linjeledare visade in mig till det ställe jag skulle vara hörde jag hur några av männen där gnällde till linjeledaren. Jänter klarar minsann inte av det här tunga jobbet, det må komma en gutt, och så vidare. Ingen pratade med mig och de sa inte ens till mig när det var rast. Resultatet blev att jag gav mig tusan på att bevisa för dem att jag kan jobba lika hårt som vilken gutt som helst. Jag slet som ett djur och jag blev accepterad.

Nu har jag legat hemma i soffan en hel helg med ont i ryggen, med handleder som värker ochdessutom har jag så mycket blåmärken att jag ser ut som en dalmatiner. Jag har lyft fel, jag har tagit i för mycket, jag har gjort onaturliga rörelser tusentals gånger. Jag har blivit en av de där personerna som jag brukar irritera mig på när de kommer till vår avdelning, jag har blivit en som förstör för allihop. Jag har blivit en som sliter ut mig i onödan, för vem? För vad? För att bli accepterad, trots att jag är kvinna... Jag skäms och jag har absurt ont i kroppen.

Andra bloggar om: , , , , ,

1 kommentar:

Karin sa...

Slit inte ut dig! Jag förstår verkligen att du blir irriterad. Så typisk grej med de här stela gamla könsrollerna...