söndag 8 juli 2007

Burma i fokus under Almedalen

Under Almedalsveckan på Gotland kommer två av mina burmesiska vänner från Thailand att närvara och under sina föredrag ge olika perspektiv på Burmafrågan.

Hseng Noung Lintner från Women's League of Burma kommer att prata i morgon, måndag 9 juli, klockan 10.00-12.00 om juntans användande av systematiska våldtäkter som metod för att knäcka demokratirörelsen.


Aung Moe Saw från Democratic Party for a New Society ("de burmesiska sossarna") medverkar klockan 16.oo-18.00 tisdag den 10 juli i samtalet 45 år av diktatur och tillbakagång - finns det hopp om demokrati i Burma?



Jag önskar att jag kunde vara nere på Gotland och höra dessa två inspirerade, starka människor prata. Både Aung Moe Saw och Hseng Noung är männikskor med otroliga livshistorier som kan ge bra perspektiv på situationen i Burma, och längst gränsen.

För den som är intresserad av situationen för de burmesiska flyktingarna i Thailand rekommenderar jag att ni söker upp Hseng Noung, jag vet att hon allra helst talar om just detta och hon kan mycket om det.

Mer information om ovan nämnda händelser samt om andra debatter och diskussioner som studentförbundet arrangerar hittar ni på s-studenters hemsida, här.

Andra bloggar om: , , , , , , , ,

Inga kommentarer: