onsdag 29 augusti 2007

Hört på tunnelbanan...

Jag är en tjuvlyssnare. Så är det bara. Jag älskar att iaktta människor, och lyssna på vad de pratar om. Jag tycker det är fascinerande. Så en dag när jag satt på tunnelbanan började jag lyssna på en man och en kvinna som satt på andra sidan. Ordet militärdiktatur lyckades jag snappa upp och med en gång började jag lyssna. De satt och pratade om Thailands nya konstitution och om hur den stärker militärens makt i Thailand. De sa att den visserligen var bättre än den gamla på det sättet att den gör det svårare för premiärministern att få så mycket makt som exempelvis Thaksin lyckades få, men att det är en ganska obehaglig konstitution i och med att den ställer militären över lagen, över själva konstitutionen. Sedan jämförde de situationen i Thailand med den i Burma, i och med att Burma fått så mycket medial uppmärksamhet på sistone. De konstaterade dock att det nog var värre i Burma och i Thailand, i tysthet instämde jag till fullo.

Jag har ofta känt att Burma är så bortglömt i Sverige, och att Thailands demokratiska problem är något de allra flesta är mer eller mindre omedvetna om, eller kanske bara inte bryr sig om. De där två människorna har jag förvisso ingen aning om vilka det egentligen var. De kanske jobbar med asienfrågor, vad vet jag. Men det var ändå skönt, Burma är något människor på tunnelbanan i Stockholm pratar om. Det är kul att bli överbevisad på tunnelbanan.

Andra bloggar om: , , , , , , , ,

3 kommentarer:

Karin sa...

Bara att instämma! Det ger tillförsikt.

Anonym sa...

Även jag instämmer. Margaretha

Catti Ullström sa...

:)