lördag 11 augusti 2007

Tiden går bakåt, för de som är sjuka.

I Sverige talas det för tillfället om nya regler för sjukskrivning. Utbrändhet ska i "normalfallet" inte ge någon sjukskrivning alls. I det nya förslaget skulle också folk med ryggskott tillbaka till arbetet efter bara några dagar. Sedan ska ju varje fall bedömas individuellt... Ja, det hoppas jag. Jag tänker att om någon på min avdelning skulle få ryggskott och sedan komma tillbaka efter några dagar skulle hon inte göra mycket nytta alls. Det skulle vara helt absurt. Har de överhuvudtaget tänkt på alla oss som har fysiskt tunga arbeten när de suttit och skrivit det här förslaget? Har de tänkt på något annat än att spara pengar?

På mitt arbete har de dessutom börjat tala om att ta i bruk ett nytt bonussystem. Alla arbetare som inte varit sjuka får en månatlig bonus, ju friskare du är; desto mer får du i lön. De kan kalla det bonus, men det handlar i själva verket om att straffa de som är sjuka. Det är absurt och jag förstår inte att det kan vara tillåtet att göra så.

Andra bloggar om: , , , , ,

Inga kommentarer: