tisdag 25 september 2007

Burma är nära...

...visst känns det ändå så ? Idag har de största demonstrationerna hittills genomförts i Burma, mellan 300.000 0ch 400.000 människor har demonstrerat och ryktena som går längst med gränsen säger att det blir än fler. Det är inte längre begränsat till centrala och lägre Burma utan även i andra delar av landet går människorna på gatorna. Det är blandade känslor hos de där nere som jag pratat med under dagen och jag har själv blandade känslor. Det känns så stort, så enormt fantastiskt och samtidigt sitter jag konstant med hjärtat i halsgropen och försöker tänka på något annat men det är svårt just nu (jag vet att det finns ett helt gäng som läser den här bloggen som har samma problem med tillvaron just nu). Vad kommer juntan att göra? Kommer Kina reagera (kanske inte så troligt framförallt med tanke på att Indien mer eller mindre gett sitt officiella godkännande till juntans sätt att hantera protesterna då de skickade dit en minister på besök)? När kommer det smälla..?

För några timmar sedan fick jag veta att en mycket god vän ska åka in i norra Burma och även om jag förstår honom, vore jag burmes skulle jag göra vad som helst för att komma in, så är det inte utan att jag blir ännu mer orolig.

Andra bloggar om: , , , ,

Läs också s-studenters pressmeddelande efter dagens demonstrationer, här.

2 kommentarer:

Agneta Furvik sa...

hej!

jag undrar om du känner till om det finns några burmeser som bor i skåne?

jag letar febrilt via olika kanaler för att hitta några att intervjua, och tar tacksamt emot all hjälp...

vänlig hälsning,

agneta furvik,
producent & programledare
studio ett i p1
sveriges radio malmö

Agneta Furvik sa...

ps du når mig på agneta.furvik@sr.se
eller
0709-74 77 22