lördag 29 september 2007

Detta kan vara början till slutet för juntan i Burma

TACK för stödet ni som dök upp vid kinesiska ambassaden och vid medborgarplastesn visade Burma!

Vilken fantastisk dag och kväll det blev, i efterhand känns det nästan smått overkligt. Alla burmeser som kom ner för att demonstrera, alla de 3000 människor som befann sig på Medborgarplatsen från klockan fem. För sex månader sedan kändes det här som en avlägsen dröm. Jag minns hur jag, N.N och H.N gick på gatorna och fantiserade om att det som händer just nu skulle kunna hända... någon gång i framtiden. Framtiden är nu, sägs det och i fallet Burma verkar det stämma. Det är nu det händer, det är nu vi måste agera.

Jag fick äran att hålla det avslutande talet på Medborgarplatsen (tack!) och jag menade varje ord jag sa där. Det kändes verkligen smått overkligt, samtidigt som det var enormt häftigt att stå där och se ut över alla de som kom dit, iklädda rött.

Jag tänker vara så självcentrerad att jag citerar min egen uppmaning igår (trots att det hölls massor med bra tal, väl värda att citera):

Det vi ser nu är inte slutet för Burmas junta, men med Ert engagemang, och med det rätta politiska trycket, kan det vara början till slutet!

För att stödja Burmas demokratirörelse ytterligare, skriv på här.

Andra bloggar om: , , , , , , , ,

2 kommentarer:

Johannes sa...

Trött syster?
"För att stödja Burmas junta ytterligare, skriv på här."
Trodde iaf inte att du var för stöd till juntan? :P

Catti Ullström sa...

Ooops... hehe, skrev det mitt i natten. Trött och lite lätt uppspelt. Tack för påpekandet.