fredag 21 september 2007

Massrörelse i Burma?

Under gårdagen och dagen som gått har tusentals (och den här gången är det säkra uppgifter) munkar gått ut på gatorna i protest mot Burmas styrande militärjunta. Den här gången verkar protesterna framförallt ha tagit plats i Rangoon, Monywa och Daike Oo. I Rangoon protesterade ida drygt 1000 munkar, i Monywa drygt 1500 och i Daike Oo ungefär 200. Protesterna är en del av den bojkott som munkväsendet, Sanghan, för några dagar sedan började med.

Munkarna går dessutom inte ensamma. De 500 munkar som under gårdagen gick till Sule Pagaoda, den stora gyllende spiran mitt i centrala Rangoon, följdes enligt uppgifter från Mizzima av drygt 30.000 människor.

För lite mer än ett halvår sedan gick jag på de gatorna där munkar och människor nu trängts och funderade på hur det skulle vara ifall något sådant hände. Jag funderade på hur det var 1988 då tusentals människor trängdes på de där gatorna. YMCA, där jag bodde, ligger nära Sule Pagoda och jag gick den gatan varje dag. Hur häftigt vore det inte att gå där nu.

Efter mitt förra inlägg om munkarnas protester fick jag frågan huruvida jag tror att det här kan bli en folklig massrörelse. Jag kan (som jag också svarade) varken säga ja eller nej, men konstaterar att just nu känns allt möjligt.

Det är dessutom inte bara i Burma saker börjar röra på sig: Gambari, FNs utsände i Burma, har gjort ett uttalande där han påpekar att det är viktigt att Säkerhetsrådet reagerar nu i Burmafrågan. Ja tack!

Andra bloggar om: , , , , , , , ,

För fler bilder från protesterna, se Irrawaddys hemsida.

Inga kommentarer: