söndag 23 september 2007

Burmas junta kommer inte falla

Protesterna i Burma idag är de största hittills. I svensk media blåser många journalister upp det med ord som "juntans dagar är räknade" och liknande. Många vänner och bekanta har optimistiskt frågat mig hur det känns nu och huruvida jag tror militärjuntan kommer falla nu, det är berättigade frågor (speciellt om vi tar medias rapporteringar i beaktande). Tolka mig rätt nu, jag är jätteglad att Burma fått den mediala uppmärksamhet vi strävat efter så länge men ifall jag skulle vilja klargöra några saker som jag tycker är viktiga i Burmadiskussionen.

Visst skulle det vara fantastiskt ifall juntan störtades, Daw Aung San Suu Kyi med flera släpptes och Burma blev en demokrati. Någonstans är ju det målet. Det är fantastiskt att folket i Burma protesterar men låt oss inte glömma att det inte är första gången och att det aldrig lett till demokrati tidigare, det har lett till blodbad. Jag älskar att de demonstrerar och jag tycker de gör rätt men jag är också orolig. Hur kommer juntan att hantera detta?

Jag tror att den internationella uppmärksamheten och det internationella politiska trycket på Burma kan komma att spela stor roll för utvecklingen framöver, Burma behöver oss. Länderna inom ASEAN, Ryssland, Kina och Indien är i min mening de viktigaste länderna i det här skedet eftersom det är med dem Burmas junta är beroende av fortsatt goda kontakter.

Även om det skulle gå vägen, det vill säga även ifall det inte blir något blodbad, så är Burma långt ifrån demokrati. Låt oss hoppas att det här är början till något större, men att tro att vi bevittnar en revolution är att ha falska förhoppningar (tyvärr). Det bästa som skulle kunna komma ut från protesterna nu är möjligen ekonomiska reformer, och en positivt stärkt demokratirörelse.

Min styrelsekollega i Svenska Burmakommittén, (vår ordförande Karin), uttalar sig mycket klokt i dagens DN här. Hon trycker på vikten av det internationella stödet till demokratirörelsen och Kinas roll i Burmafrågan. En annan kommentar är att jag gillar att hon i rubrikenomnämns som expert, en titel jag tycker är fascinerande i sig.

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , , ,

5 kommentarer:

Margaretha sa...

Hej!
Även om risken för ett blodbad är stor, så är just förhållandet att munkar och nunnor, tågar ut i demonstrationer ger protesterna en särskild kraft. Det är inte enkelt för juntan att ge sig på företrädarna för buddismen i detta mycket religiösa land. Juntan sitter i en knivsax, om de inte slår ner upproret kommer deras makt att undergrävas, slår de ner upproret riskerar de att upproret växer i betydelse både inne i Burma och internationellt. Den talesman för demokratirörelsen som intervjuades på tv igår var tydlig i önskemålet om fredliga överläggningar mellan demokratirörelsen och juntan, eller för militären. Vet du om det finns konflikter inom juntans armé? Den är ju stor, och där finns säkert soldater med stark religiös förankring som inte kan tänka sig att ge sig på buddistiska munkar?

Fotavtryck i Asien sa...

Det är just detta, tänk om religionen kan tjäna ett riktigt positivt politiskt syfte denna gång. Kan man skjuta på munkar utan att det blir allmän resning?

Tror det låtar åt fler reformer precis som du skriver. Så kan också omvärlden o länder som Kina involvera sig inom vissa gränser..fast jag har redan börjat oroa mig för hur det skall gå efteråt juntan..värre än nu kan det väl inte bli men hur de skall hålla ihop folken

Maleé sa...

Bara att bevittna protesterna och civilkuraget ger hopp. Även om det är naivt att tro att detta är slutet för miliärjuntan - så kan det vara början till slutet.
Spridning av filmer på Internet är mycket bra! Inte ens Burmas militärregering kan bortse från att det dom gör ses världen över. Även om dom nog inte bryr sig så mycket som jag hoppas att dom gör...

Catti Ullström sa...

Min po�ng �r framf�rallt att vi inte ska ropa hej.. Munkarna �r viktiga i Burma och fram till 88 trodde m�nga att det var de enda milit�ren inte v�gade r�re, de hade fel. Munkar har d�dats och arresterats i Burma tidigare och det finns fortfarande munkar i f�ngelse i Burma. Jag s�ger inte att det inte �r positivt att de protesterar, det �r det. Men utan politiskt internationellt tryck p� Burma fr�n de stater de lyssnar p� dvs de som har stora investeringar i landet �r det stor risk att det antingen d�r ut eller, kanske �nnu mer troligt tyv�rr, slutar i blodbad. Splittringar i milit�ren �r f�rst�s att hoppas p� men jag har inte h�rt n�gra rykten som skulle tyda p� n�got liknande �n.

Nätkollen sa...

Hej!

Du citeras i veckans Nätkollen hos Agenda!

Nätkollen är Agendas förlängda arm på Internet. Här bevakar vi de just nu mest debatterade frågorna bland såväl bloggare som ledarskribenter och andra debattörer: vilka olika aspekter av en aktuell fråga eller händelse dryftas? Vem tycker vad, vem håller med och vem säger emot?

Den här veckan tar Nätkollen upp den pågående konflikten i Burma. Du är en av dem som citeras i artikeln. Gå in och läs mer på http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=73339&a=923178&lid=puff_923178&lpos=bild nu med en gång!

Sveriges Televisions fördjupande samhällsprogram Agenda med programledare Karin Hübinette är i höst tillbaka med 17 nya program. Varje söndag 21.15 i SVT 1 med start 26 augusti. Vårt mål är att utifrån er tittares perspektiv ge kunskap, förklara olika sammanhang och analysera de viktigaste händelserna under veckan som gått och under veckan som kommer i såväl Sverige som runt om i världen.

På vår webbplats, www.svt.se/agenda, publicerar vi materialet som inte fick plats i tv-sändningen. I våra forum kan du tillsammans med många andra enkelt diskutera och debattera de ämnen som vi tar upp och i Nätkollen bevakar vi vad som florerar i bloggosfären och på andra arenor på nätet.

Surfa in på sidan och ta en titt själv!

Med vänliga hälsningar,

Erika Christensson
Webbredaktör på Agenda, Sveriges Television
www.svt.se/agenda