måndag 10 september 2007

Studenter i norra Burma agerar för demokrati

När jag i februari i år besökte en vän inom den burmesiska demokratirörelsen uppe i Myitkyina, i norra Burma, imoponerades jag av de unga människor från demokratirörelsen jag träffade där. Det fanns engagemang, vilja och en stark övertygelse om att det är möjligt (med det menar jag förstås demokrati). Det fanns också en politisk medvetenhet kring problemen inom demokratirörelsen, problemen i deras egen auktoritära kultur och risken för etniska konflikter. Jag minns att jag då kände att "händer det något i centrala Burma, då kommer de här killarna och tjejerna att haka på". Sedan demonstrationerna började inne i Burma i augusti i år har jag således väntat på att studenterna i Myitkyina ska agera, att "vågen" ska sprida sig dit. Idag verkar det ha skett. Universitetsstudenter har idag spridit ut flyglblad där de riktar skarp kritik mot militärjuntan över hela staden (läs mer om det här).

Det är positivt, de första intensiva demonstrationerna må ha lagt sig men än är det inte slut. Samtidigt är det oroväckande, eftersom vi vet hur juntan vanligtvis agerar när de får kritik. Juntakontrollerade "gatuvåldsorganisationen" USDA ska redan ha samlat och placerat ut sina män, beväpnade med batonger och liknande.

Själv har jag många vänner och bekanta från och i just Myitkyina, många av dem är just studenter. Jag antar att de är involverade i det som händer nu, och jag hoppas att de klarar sig.

Andra bloggar om: , , , , , ,

1 kommentar:

Margaretha sa...

Ja, det hoppas jag också. Och om det trots allt händer dem något, vilket är troligt med tanke på diktaturen i Burma, så är det med öppna ögon och en stark förvissning och ett hopp om ett demokratiskt Burma som de gett sig in i kampen. Det är så starkt, så modigt, och dessutom sprider det ett fortsatt hopp även till oss. Det finns människor som vill förändra världen till det bättre! Det finns människor som är beredda att kämpa för demokrati! Därför måste vi ge dem allt stöd vi kan!