onsdag 24 oktober 2007

12 år i husarrest

Idag har Daw Aung San Suu Kyi suttit 12 år i husarrest. Hon är långt ifrån den politiske fånge som suttit längst i Burma. Både U Win Tin och Min Ko Naign har suttit längre. Och många fler, mindre namnkunniga hjältar.

Men Daw Aung Suu Kyi, Daw Suu eller The Lady (kärt barn har många namn), är speciell. Dels för att hon är en symbol för demokratirörelsen, dels för att hon skulle vara premiärminister i Burma ifall valresultatet hörsammats, men kanske framförallt för att hon har val.

Daw Suu behöver inte vara i husarrest. Hon har flera gånger erbjudits sin frihet, i utbyte mot att hon då skulle lämna Burma för all framtid. Hon har vägrat. Hon vägrade till och med då hennes brittiske make, Michael Aris, blev sjuk. Hon vägrade då han dog. Hon vägrar överge drömmen om Burma. Därför är hon den ikon hon är.

Idag kräver Amnesty hennes och alla andra samvetsfångarnas frigivelse. Jag tror inte att juntan kommer lyssna idag, men en dag hoppas jag de tvingas göra det.

Jag vill också passa på och gratulera Australien, som förbjudit över 400 burmesiska generaler att ha bankkonton i Australien. Hoppas fler länder följer efter.

Andra bloggar om: , , , ,

2 kommentarer:

Karin sa...

Inte bara Amnesty kräver att Daw Suu och alla andra samvetsfångar frisläpps - Svenska Burmakommittén också förstås:)

kram

Catti Ullström sa...

Ojoj... det jag borde hålla koll på missade jag, lite förvirrad... kram