torsdag 18 oktober 2007

En liten rörelse som växer...

En av de positiva saker som kommit ur den mediala uppmärksamhet Burmas folk på senare dagar fått är alla dessa människor med olika idéer.

Jag har redan nämnt FRIABURMA.NU men det finns fler.

Den 4 november annordnas i Stockholm en kulturdag och afton för det burmesiska folket. Det kommer att bli burmesisk mat, dans och munkkör. På kvällen uppträder sedan bland andra Tomas Di Leva och Marika Lagercranz. När det närmar sig kommer jag självklart komma ut med mer information kring detta.

En annan idé kommer från en Burmablogg jag nyss hittat (vi blir bara fler och fler) och handlar om att skicka in vykort med motiv från alla stödmanifestationer för Burmas folk som hållits runt i världen. Tanken är att de skickas med falska adresser så att de aldrig kommer fram till någon, men att olika arbetare och tjänstemän (inte minst militär och polis) ser dem. Jag gillar det! Läs mer här.

Sedan all den stora uppmärksamheten kring Burmafrågan uppstod har jag känt en gnagande oro för att det ska dö ut. I media har det nästan gjort det, men jag börjar inse hur mycket gott som faktiskt kommit av detta, hur många små frön som faktiskt såtts. Små saker, men ni vet vad de säger: Många bäckar små... (ja, lite torrt uttryck men samtidigt helt sant)

Jag har faktiskt, för första gången på ett tag, en härlig, positiv känsla... Vi kommer inte låta folk glömma Burma, inte en gång till... så känns det.

Andra bloggar om: , , ,

Inga kommentarer: