fredag 12 oktober 2007

FN fortsatt strandsatta

För över ett år sedan enades FN:s säkerhetsråd om att sätta Burma på sin agenda. Sedan dess har vetorätten satt kilar i hjulet på varje försök att få igenom en resolution om Burma. Det skulle kunna sammanfattas med att ingenting har hänt. Förrän nu.

Igår enades FN:s säkerhetsråd om ett uttalande. Det är förvisso inget bindande uttalande och dess egentliga konsekvenser kan ifrågasättas. Men Kina står bakom. Och Ryssland.

"No more veto" ropade vi när vi stod utanför kinesiska ambassaden, kanske har vi nu tagit ett steg på vägen.

Uttalandet, som de kallar ett "presidential statement" lyder som följer:

"The Security Council stresses the need for the Government of Myanmar to create the necessary conditions for a genuine dialogue with Daw Aung San Suu Kyi and all concerned parties and ethnic groups"

Uttalandet välkomnas av den burmesiska oppositionen, men kritiseras också för att det inte är bindande och i praktiken säger väldigt lite. Läs mer om oppositionens uttalandet på Irrawaddys hemsida, här.

Nej, jag tror inte att det här är det som kommer att lösa krisen i Burma. Jag tror faktiskt inte att FN är det organ som kommer att lösa krisen i Burma överhuvudtaget. Men jag tror att det skickar en signal till generalerna i Nyibidaw, att både Kina och Ryssland står bakom uttalandet. Jag tror att det sätter lite press. Jag tror att det ger folket lite hopp, för många av mina burmesiska vänner tror betydligt mer på FN:s förmåga än vad jag personligen gör.


Andra bloggar om: , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer: