söndag 14 oktober 2007

Älskade diplomat...

Visst händer det emellanåt att diplomati får mig att vilja slänga tallrikar i väggen. Det är ibland enormt frustrerande när människor inte vågar agera, eller ens mana till aktion, för diplomatins skull. Då känns det skönt att få exempel på människor som vågat bryta diplomatins osynliga lagar och som det så vackert heter; "gått från ord till handling".

Thomas Hartman skriver på sin blogg om "en tuff jävel som gjorde skillnad". Han skriver om Harald Edelstam som under sin tid som ambassadör i Norge (under ockupationen) och i Chile (under Pinochets allra första år) räddade livet på motståndsmän och judar.

Nu kommer det en film om Edelstam, de heter Svarta Nejlikan efter Edelstams norska smeknamn. Den får taskiga racensioner av Aftonbladet, men jag tänker gå och se den. En film om en svensk hjälte jag aldrig hört talas om... det måste ses.

Hur som helst, det jag säga med det här inlägget är egentligen att få saker imponerar på mig som riktigt civil kurage! Det finns kanske hopp för världen... trots allt.

Andra bloggar om: , , , , , , , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Svd cattis, inte sydsvenskan. hur mycker skåning har du blivit?

Catti Ullström sa...

jag antar att du menadeb inlägget ovan. det är nu åtgärdat. tack!