onsdag 3 oktober 2007

Låt inte Burmas röst tystna!

Nyheter är på sätt och vis ett ganska märkligt, och ofta störigt, fenomen. Medias makt över vår världsuppfattning är enorm. Burmas nyhetsvärde sjunker igen, inte för att särskilt mycket har förändrats i Burma utan för att det inte är nytt längre. Det är logiskt, men det är inte mer rätt för det. Folket i Burma lider fortfarande. Det pågår allt jämt etnisk rensning i Karenstaten. Inbördeskriget fortsätter. Antalet politiska fångar ökar. Demokratirörelsen strider allt jämt för frihet, modet är fortfarande deras främsta vapen.

Personligen hoppas jag att vi inom rörelsen kan visa media att det inte är slut. Jag hoppas att alla de som gick med i Svenska Burmakommittén förra veckan är villiga att engagera sig. Jag hoppas att våra politiker tar beslut som gör skillnad. Jag hoppas att folket i Burma känner vårt stöd.

De budskap jag får från mina vänner i Burma och längst gränsen är tydliga. Vi kommer inte att ge upp. Vi kommer att lyckas. Vi kommer att kämpa tills vårt land är fritt. Jag hoppas att Sverige och Europa kommer att finnas med burmeserna i deras kamp.

Andra bloggar om: , , , , , ,

Inga kommentarer: