fredag 19 oktober 2007

Stoppa kulturangreppet!

Jag är mer eller mindre uppväxt i läsrörelsen. Allas rätt att läsa bra böcker har varit helig hos familjen Ullström. Den är fortfarande helig. En bok för alla. Jag har aldrig funderat så mycket hur viktig En bok för alla är förrän Alliansregeringen bestämde sig för att ta bort stödet till det. Skamligt.

En bok för alla är bra böcker till bra pris. Det är bra böcker till skolor och förskolor. Bra böcker till bibliotek. Kultur för alla. Biblioteksidén. Det gillar tydligen inte alliansen. Bra böcker för de som har råd. Till de skolor som har råd. Till de människor som har råd. Kultur för få. Jag blir tokarg.

Jag vet att Folkpartiet idag är mycket annorlunda än vad det var när jag var liten. Utan att skönmåla "det gamla" Folkpartiet konstaterar jag att jag gillade Bengt Westerberg mer än jag gillar Björklund. Jag hade inte röstat på Westerberg, men han var bättre. Folkpartiet var bättre då. Jag hade respekt för Bengt Westerberg. Jag tror övriga i familjen också hade det. Vi hade i och för sig respekt för många men lite extra för Westerberg. Helt klart mer för honom än för de andra i den dåvarande borgliga regeringen. Så som jag tolkade detta, sju-åtta år som jag var, berodde det mycket på två saker. Hans tydliga ställningstagande mot Bert Karlsson och Ny Demokrati. Hans engagemang inom läsrörelsen. Nu ställer sig hans parti bakom detta kulturangrepp. Det är skamligt.

Det finns i alla fall de som reagerar. Socialdemokraterna i Marks kommun har startat en namninsamling för att rädda En bok för alla. Skriv på!

Andra bloggar om: , , , , , , , ,

Inga kommentarer: