tisdag 20 november 2007

Gamla, nya sanningar om vårt ansvar för demokratin

På bloggen Caught in the act traverserar bloggaren Buddy Jesus Martin Niemöllers klassiker. Det är så bra och tänkvärt att jag måste sno det, och det handlar om övervakningssamhället:

När staten slog ner mot Pirate Bay lät jag bli att protestera, jag var ju ingen fildelare.

När de införde kameraövervakning i städerna lät jag bli att protestera, jag var ju ingen våldsverkare.

När de införde bagagebegränsningar för flygpassagerare lät jag bli att protestera, jag flög ju aldrig någonstans.

När de röstade igenom datalagringsdirektivet i EU lät jag bli att protestera, jag hade ju inget att dölja.


När DN censurerade Isabella Lund lät jag bli att protestera, jag var ju ingen prostitutionsförespråkare.

När jag blev oskyldigt inspärrad i fängelse på grund av samkörda register i det väl utbyggda övervakningssamhället, fanns det ingen som kunde protestera för mig.

Tänkvärt!? Eftersom orginalet är så fruktansvärt bra, och alltid lika aktuellt, kommer det också:

När nazisterna hämtade kommunisterna, teg jag; jag var ju ingen kommunist.


När de spärrade in socialdemokraterna, teg jag; jag var ju ingen socialdemokrat.


När de hämtade de fackliga, lät jag bli att protestera; jag var ju inte med i facket.


När de hämtade judarna, lät jag bli att protestera; jag var ju ingen jude.


När de hämtade mig, fanns det ingen kvar som kunde protestera.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

1 kommentar:

David sa...

Vilken trevlig blogg! Skulle ni möjligen vara intresserad av att tjäna extra pengar på den genom annonsering? Tveka inte att kolla in vår sida eller höra av er!