torsdag 13 december 2007

Frihet och ofrihet - i litteraturen

Det fina med att vara sjuk, för det finns faktiskt fina saker med att vara sjuk, är dels att det är berättigat att äta hur mycket godis som helst, dels att det är ok att läsa hur mycket skönlitteratur som helst (istället för exempelvis kurslitteratur). Dessutom finns det tid att reflektera över de böcker som lästs, övar vad tusan de egentligen handlade om.

Under de två dagar som jag legat hemma och mått rätt taskigt den här veckan har jag äntligen läst klart boken Historien om Michael K. från 1983, och jag är helt klart tagen av berättelsen. Boken och handlar om en man som vandrar och lever i inbördeskrigets Sydafrika. Böcker som uttalat handlar om "livshistorier" och "livsöden" är långt ifrån alltid bra. Efter att jag tvingade mig igenom Alkemisten har jag nästan blivit allergisk. Så många klyschor samlade på en och samma plats. Så mycket pretto och så väldigt trist. Men Historien om Michael K. är annorlunda. Det är förvisso en mans livsöde, men den handlar mer om oss människor och världen, om vår frihet och ofrihet. Jag tänker inte ge mig på någon analys, men konstaterar att boken var värd den tid den tog att läsa. En tankeställare, helt klart.

En annan fantastisk bok som också handlar om just frihet och ofrihet är The Lizard Cage, som så vitt jag vet inte finns på svenska än, av Karen Connelly. Den handlar om livet i isoleringscell i ett fängelse i Burma, om ofriheten där, om hur det ändå går att söka friheten och kanske vara friare än människorna på andra sidan muren. Briljant bok som bör läsas.

Den i min mening bästa bok som någonsin skrivits om frihet och om kanske framförallt ofrihet, är fortfarande Orwells 1984. Lika aktuell idag som någonsin. Har du inte läst den är det den nästa bok du ska läsa, så enkelt är det.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

4 kommentarer:

johannes sa...

tack för boktipsen! litterärt är "1984" enastående, men som samtidskritik är nog aldous huxleys "du sköna nya värld" strået vassare. Krya på dig!

Catti Ullström sa...

Tack. Jag har inte läst Du nya sköna värld, får nog lägga den till listan med böcker att läsa...

1984 är ju förstås inte så himla samtida, men budskapet i den och analysen av framförallt männsikan tycker jag ändå är lika aktuella idag som de var på 50-talet.

johannes sa...

du har helt rätt i att böcker inte behöver vara kronologiskt samtida för att vara aktuella. DSNV tex kom redan 1932.

Catti Ullström sa...

Hm. Jo, och jag har hört att det finns många som tycker att den är bättre än 1984. Jag har ju förstås svårt att tänka mig det, men jag får ta och läsa den...