tisdag 11 december 2007

Kuba - friheten som lyxvara

Tre unga svenska kvinnor från Liberala Ungdomsförbundet sitter i husarrest på Kuba efter att ha deltagit i demonstration med en kvinnorörelse som kallas Vita Damerna. Vita Damerna är en grupp kvinnor som demonstrerar för att få sina män, som fängslats för sina politiska aktiviteter, släppta. En tämligen sympatisk grupp kvinnor, är min spontana känsla.

Tjejerna skulle enligt DN ha släppts igår. Expressen skriver idag att de fortfarande hålls inlåsta. Det är svårt att veta vad som är riktigt, och jag antar att det är svårt för tidningarna att få fram information. Frida Johansson (ordförande för Luf) kommenterar det hela i dagens Expressen.

När det här händer vandrar mina tankar inte helt oväntat österut, mot ett Burma med tusentals politiska fångar. Jag tänker på organisationen Assistance Association of Political Prisoners som jobbar med att stödja de nuvarande och fd politiska fångarna. På det fantastiska arbete de utför i en minst sagt stark motvind. Jag tänker att vi har tur ändå.

För även om jag tycker det är hemskt och fel att de här unga liberalerna hålls i husarrest på Kuba, och jag tycker verkligen att det är så fel det kan bli, så tvivlar jag inte på att de, om de inte redan släppts, snart kommer att släppas. De kommer åka hem till ett Sverige där vi fortfarande får tycka, tänka och demonstrera.

Miljarder människor världen över kan inte åka hem till ett sånt land. Miljarder människor kan inte lita på att deras regeringar ska hjälpa dem stå upp för yttrandefrihet. Tvärtom är det deras regeringar de fruktar.

Frihet är en lyxvara, det får vi aldrig glömma.

Kort och gott hoppas jag tjejerna kommer hem i säkerhet, och att Kubas folk går en bättre framtid till mötes... snart.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

4 kommentarer:

Charlotta sa...

Hej Cattis! Nu har jag äntligen tagit mig till din blogg. Asbra verkar den fast jag inte riktigt hinenr läsa så mycket nu, men ska fortsätta kolla då och då från och med nu. Kraaaaam!

Catti Ullström sa...

C: Kul..:) Syns ikväll!

Kram

Anna sa...

Jo, visst har du rätt - tjejerna kommer säkert att släppas och resa hem, och många som lever under förtryck har inte den möjligheten. Frihet - i betydelsen åsikts-, yttrande- och organisationsfrihet är inte alla förunnat. Frågan är dock om frihet ska beskrivas som en vara? Som kan köpas & säljas?

Catti Ullström sa...

Anna: Medvetet provocerande ordval. Jag menar egentligen att frihet i den mening du beskriver (dvs riktig frihet) inte bör vara en handelsvara, men ibland känns det som att det nästan är det. Frihet är få förunnat, och jag tror nog att din frihet är beroende av dina pengar... men fine, det är ingen vara. Kul med reaktionen, dock ;)