tisdag 11 december 2007

Mer att inte missa - Fira en Röd Jul!

Här kommer en lite uppdatering på fler saker som jag anser att det nästan är kriminellt att missa.

Jag har länge misstänkt att det finns någon slags borglig konspiration som står bakom julsånger och julslogans. Rött är julens färg, ändå finns det så vitt jag vet ingen julsång om en röd jul. Vit och blå (!) jul finns och den nya grejen är tydligen grön jul, men inget om en röd jul. Rött som i julens färg. Rött som i solidaritet. Rött som i julens budskap. Det finns dock några som förstått vad julen egentligen handlar om; Solidaritetsfonden uppmanar oss i sin julkampanj på YouTube att ge bort solidaritet i jul. Jag gillar det. Fira en Röd Jul, ge bort solidaritet!



Ytterligare en god nyhet som inte får missas är att Sjölander börjat blogga regelbundet igen. Analyser och kommentarer som saknades under det i och för sig ganska korta uppehållet. Idag tycker han att Stockholm inte ska sälja ut Folktandvården. Det är förstås bara att skriva under på det.

En gammal favorit som jag flyttat upp till spalten Missa inte är Alliansens Lilla Röda, en citatblogg som sammanställs av Alliansfritt Sverige och som är tragikomisk, på gränsen och fantastiskt kul. Den enda invänding jag har är att jag tycker bloggen borde hetat Alliansens Lilla Orangea.

Till sist skickar jag med något att bli arg och upprörd över, nämligen bloggen Paradigms reaktion på misshandeln av Centerpartiets Federley. Bloggaren menar att Federley får skylla sig själv eftersom han stod upp för sig själv och för det faktum att han är homosexuell. Tydligen är det då bara att räkna med att bli slagen. Och vilket årtionde lever vi i?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

7 kommentarer:

nicklas eriksson sa...

Nej Cattis, det menar inte Paradigmo. Han menar att det trots att det var rätt var korkat. Jag håller med. Vänligen missförstå inte med flit.

http://arbetarperspektiv.blogg.se

Catti Ullström sa...

Niclas: Själva rubriken "Federley får skylla sig själv" talar ganska tydligt om vart Paradigmo står. Att säga att det var korkat av Federley att stå upp för sin homosexualitet trots vetskap om riskerna... jag tycker nog snarare att det starkt. Ska man hårdra det så undrar jag om du då tycker att det alltid är korkat att stå upp för sina åsikter, sin religion eller sin sexuella läggning ifall man vet att det kan bemötas med våld? Då hamnar vi i en väldigt skum diskussion om vilka som får skylla sig själva och inte... Folk som står upp för "vanliga" människor trots risker för våld brukar vi kalla modiga... men det kanske inte gäller homosexuella i en korvkö?

nicklas eriksson sa...

Äh, just den biten skrev nog Paradigmo för att få attention.

Nej jag tycker inte alltid det är korkat. Ibland är det både rätt och smart. Ibland är det dumt och fel. Ibland, som i det här fallet, var det rätt, modigt - och korkat.

Catti Ullström sa...

Rätt, modigt och okorkat (för att skapa ett eget ord), tycker jag.

Frida Perjus sa...

En god röd jul till dig och ett stort HURRA för din fantastiska blogg! Kramar från Mae Sot och SYCB.

nicklas eriksson sa...

Jaha, well, ni som INTE tycker det var korkat kan inte ha stor erfarenhet av gatuvåld eller av våld överhuvudtaget.

Om de hade satt en kniv i honom så att han fått ha påse på magen för resten av livet, hade han då fortfarande varit "okorkad" tycker du?

Eller om de hade slagit ihjäl honom?

Catti Ullström sa...

Niclas: Det är sant att jag inte har stor erfarenhet av gatuvåld. Skyddad medelklassuppväxt och allt det där. Men jag har många vänner som misshandlats på gator och i fängelser i Burma för att de vågar stå upp för sig själva och sina åsikter. Jag tycker inte det är korkat med civil kurage. Jag tror vi är förlorade utan det. Hade det varit korkat om det hade gått värre? Nej, men det hade varit ännu mer för jävligt.

Frida: Ojoj vilka varma ord. Detsamma, för i övrigt. Saknar er här hemma i kalla norden!