onsdag 26 december 2007

Mitt svar till Bloggen Bent

Idag har jag röstat på Årets politiska blogg hos Bloggen Bent. Jag tänker inte avslöja vem som står högst i kurs hos mig förrän efter tävlingen är avslutad. Det får bli mitt eget inte särskilt prestigefyllda pris. Det var för i övrigt inget enkelt val.

Hur som helst hoppas jag att alla röstar så att tävlingen blir så rättvisande som möjligt, men det är inte därför jag skriver. Egentligen har min blogg och jag jullov och åker skidor i Åre, men efter att jag röstat hos Bloggen Bent känner jag att jag måste skriva av mig... anledningen är "röstarfrågan". Vi som röstar på Årets politiska blogg kan nämligen vinna ett pris, om vi svarar rätt på en fråga som lyder som följer:

"Vilken svensk statsminister införde slutligen universell och fullständig demokrati i Sverige?"

Sedan får vi ett antal alternativ att välja mellan. Hjalmar Branting, Fredrik von Otter m.fl. Problemet för mig är att jag inte tycker att någon av de män som ges som alternativ är rätt svar, därför kommer här ett helt eget alternativ med helt egen motivering.

Det första jag tycker är märkligt är begreppet universell och fullständig demokrati. Vad tusan är det och har vi överhuvudtaget det i Sverige? Det går förstås att ifrågasätta. Samerna i Sverige exempelvis är inte sällan av den meningen att de inte har fullständiga, universella demokratiska rättigheter i vårt vackra land.

Jag antar att Bloggen Bent syftar på rösträttsreformen 1919, som trädde i laga kraft 1920 och användes praktiskt för första gången 1921. Jag skulle vilja säga att detta är fel. Ifall vi nu utgår ifrån att vi har denna universella och fullständiga demokratin här i Sverige var det något som skedde långt mycket senare, nämligen 1989 under statsminister Ingvar Carlsson.

Fram till 1989 kunde nämligen domstolar frånta svenska medborgare deras rösträtt genom sk. omyndighetsförklaring. Först när denna inskränkning av rösträtten försvann 1989 blev Sverige en fullständig demokrati (om nu det är vad Sverige är...).

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

7 kommentarer:

Peter Karlberg Blogger sa...

Även du fick en röst av mig om än jag satte Isabella främst. Själv avstod jag från att besvara den korkade frågan som du förtjänstfullt klär av. Så länge vi har monarki har vi enligt min åsikt dock ännu inte nått den "universella och fullständiga demokratin. Inskränkningar i yttrandefriheten är en annan brist.

Catti Ullström sa...

Håller helt med, och det finns hur många brister som helst egentligen. Dessutom är det ett rätt knivigt begrepp som det troligtvis finns många olika betydelser bakom, beroende på vem man frågar. Både du och isabella har för i övrigt fått röster från mig :)

Daniel sa...

Jag tar fasta på din slutkommentar, Catti. Sverige är ju inte alls någon "fullständig demokrati":

1) Kungahuset finns kvar, vilket på sätt och vis kan sägas vara en inskränkning i den politiska demokratin.

2) Detta faktum överskuggas likväl av det andra hindret för Sverige som fullständig demokrati, nämligen avsaknaden av ekonomisk sådan.

Catti Ullström sa...

Ja visst, men det finns också en massa andra hinder:

- Att vi inte skrivit på konventionen om ursprungsbefolkningars rättigheter.

- Att vi har lagar som går alldeles för långt i sina inskränkningar av den personliga friheten (övervakningslagarna).

- Att vi har en mängd lagar som gynnar kärnfamiljen och misssgynnar de som lever på annat vis, bl.a de lagar som reglerar föräldraförsäkringen.

- Att vi har lagar som kränker våra sexuella och individuella rättigheter, exempelvis de bestämmelser som vi finner i äktenskapsbalken.

För att nämna några saker...

Finns förstås fler aspekter att ta upp (och känn er fria att göra det) och någonstans känns det som om problemet med "röstarfrågan" som jag skriver om i blogginlägget ligger i hur Bloggen Bent definierat demokrati. Begreppet känns i frågan förminskat så att det kommer att handla enbart om rätten att rösta, när det egentligen är så mycket mer än så. Begreppet demokrati rymmer mycket, och olika saker beroende vem vi talar med, och därför är det så viktigt att vi diskuterar det. Den dagen demokrati enbart är rätten att rösta tror jag att demokratin har gått under...

linus sa...

Catti, bra inlägg och kloka synpunkter. Vilket är vanligt här på din blogg som du dessutom uppdaterar tillräckligt ofta för att få min röst i tävlingen!

Catti Ullström sa...

tack :-)

Daniel sa...

Helt rätt, Catti!