söndag 9 december 2007

moralism och mördarbananer

Det här inlägget måste skrivas. Mest för att jag vill ge kompisar, arbetskamrater och familj en knäpp på näsan. Hur många suckar har inte hörts över min bananvägran de senaste 9 åren? Ganska många. Jag är fortfarande smärtsamt medveten om att jag inte lyckats skada bananjättarna med min personliga hatkampanj (även om den fått och får mig att känna mig som en bättre människa), men nu har iallafall SvD (mycket bra i den tidningen idag) förstått varför jag vägrar äta bananer som inte är rättvisemärkta. Läs, och kom sen och kalla mig överdriven moralist.



Och till far och mor, syskon och vänner, kan jag hälsa att ni inte kommer att kunna tvinga i mig mördarbananer i framtiden heller.

Även Eva och Marta skriver om det här idag.
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

14 kommentarer:

Eva sa...

= D
Mina barn är också med i den där klubben. Så du är inte ensam...
De är dessutom aktiva bojkottare av allt skojigt som Cocacola och alla tillhörande företag, Nestlé och alla tlllhörande företag och den ena vägrar dessutom äta kött av djurrätts-skäl.

Stå på er ungdomar. Världen blir nog lite lite bättre trots allt för varje dag. Fast det tar tid.

Catti Ullström sa...

Eva: Vi får väl hoppas, men man känner sig ju lite liten när man försöker stå upp mot miljon- och miljardindustrierna..:)

Kjell-Åke Persson sa...

Jag är något av bananoman, sätter i mig fyra-fem bananer om dagen. Det blir rätt dyrt med bara rättvisemärkta bananer, men det är utan tvekan bättre med en tunn plånbok än med den fadda smak man fått i munnen de gånger en Dole råkat hamna där.

Catti Ullström sa...

;)

Margaretha sa...

Jag köper kravmärkt och rättvisemärkt så långt det bara går. Jag håller med dig, även om just de kravodlade bananerna kostar lite extra så är det värt det.
Samtidigt så vill jag ju handla så miljövänligt som möjligt och då bör vi ju handla livsmedel som odlats i närheten så bananerna får i framtiden bli en fruktsalladslyx. Såg ett inslag i rapport eller aktuellt för några dagar sen som handlade om en man som detta år försökte komma ned till en förbrukningsnivå av något slag som är den FN satt per person om klimatförstöringen inte ska accelera. Från någonting på 6 ton ner till 1 ton. Han hade lyckats komma ned till 3. Men det hade inte varit enkelt. Fastnade för hans glassexempel, då han försökt få reda på i vilket land GBs glassar producerades. 88:an produceras i Sverige. Men resten då? Det var störst omöjligt att få reda på.

Catti Ullström sa...

Margaretha: Nu är det ju så att krav o rättvisemärkt inte är samma sak... just so you know. Och angående glassarna, så länge 88:an tillverkas i Sverige så spelar det ju ingen roll. Det är ju den enda glassen som verkligen räknas..:P

Ann-Lou sa...

Det är bara att fortsätta vägra och göra det man vet är rätt!

Catti Ullström sa...

Ann-lou: Will do! Måste säga att jag gillar din blogg skarpt. Skön inspirationskälla som nu ligger bland länkarna!

//Catti

Ánna sa...

Du har ju helt rätt, jag vet. Jag diggar Konsum som bara säljer kravodlat. Blir liksom mycket enklare då, när du inte ska stå där i butiken & välja...

Catti Ullström sa...

Heja Konsum! Alltid!

Ann-Lou sa...

@ Cattis: Man tackar och bugar! Din blogg är riktigt bra och det är en stor ära att få vara med bland dina länkar!

Catti Ullström sa...

;)

Http://giraffen197.webblogg.se sa...

I Holland kan man köpa Max Havelaar - som är rättvisemärkt vilket också märks på priset - ca 1 euro dyrare per kilo.

Catti Ullström sa...

Jo, det är ju i stort sett samma sak här i Sverige och det är klart att det är problematiskt. Det blir inte lika lätt att konumera så politiskt som man skulle vilja. Samtidigt som det innebär rättigheter för de som arbetar... Och det är ju 10 kr värt. Dock, när man lever på studiemedel är det inte helt enkelt, jag gör så att jag har som princip att vissa varor (där tillverkningsprocessen är känd för att vara riktigt skitig) köper jag alltid rättvisemärkt, typ bananer, kaffe och te. Annars är det när jag har råd.

Det finns så som jag har förstått det fler problem med rättvisemärkt, det är rätt dyrt med en fair trade-utredning för att få bli det. Detta leder ju i viss mån till att det är svårt för småfarmare etc. Samtidigt är det i nuläget det bästa som finns, som jag ser det.