torsdag 13 december 2007

SCB... Siffror är siffror, och jag hurrar inte.

Det är ju rätt många bloggare som kommenterat resultatet av SCB:s stora undersökning idag. Jag tänkte avstå. Men så ångrade jag mig.

Opinionsundersökningar i all ära, och visst är det kul att det går bra för vänsterblocket, och ännu roligare att det går bra för (s). Men jag förstår inte hurraropen. Siffror är siffror. Det är varken människor eller politik. Jag tror personligen att våra höga siffror beror mer på borgarnas politik än på vår egen. Och för det hurrar jag inte idag.

Den dagen när det känns mer "Ja, Socialdemokraterna!" än "Nej, Alliansen!" kommer jag att hurra. Det lovar jag.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

6 kommentarer:

linus sa...

skulle hellre se ett tydligt rödgrönt alternativ än ett tydligt s-alternativ.

Catti Ullström sa...

Gärna båda delarna. Me ingen ny röd-grön allians, helst.

nicklas eriksson sa...

Det skulle vara så otroligt skönt att skippa de opålitliga arbetsrättsförstörande miljöpartiklarna!!!

Anna sa...

Visst är siffror siffror och de behöver inte säga så mycket. Fast jag tror i och för sig att väjarna har en ganska god uppfattning om vad (s)-alternativet står för (de har ju några års erferenhet av s-regeringar) och även om inte Monas nya gäng presenterat de konkreta förslagen så känner väl väljarna att de flesta förslag som en s-regering skulle kunna tänkas stå för ideologiskt är tusen gånger bättre än Alliansen. 10 procent är mycket stor skillnad.

Kul är också att s + v har egen majoritet. Det betyder s-regering (minoritetsregering) som regerar med stöd av v. Det blir en mycket handlingskraftigare regering än en som måste förhandla med två stödpartier!

Anonym sa...

Hej! Har länkat till dig från oss, hoppas det är ok, annars får du säga ifrån!

Matilda (Matilda och Royas blogg)

Catti Ullström sa...

Anna: Konkreta förslag och tydlig partilinje är inte nödvändigtvis alltid samma sak. Jag tycker tvärtom att vi ibland pratar för mycket sak-frågor, och jag tycker mig ofta sakna "visionerna".

Vi reagerar på vad de gör, och det är förstås naturligt men vi ska akta oss för att enbart göra det. Då riskerar vi att "köpa" deras bild av verkligheten och forma vår egen politik utifrån den. Farligt, tror jag.

Jag vet förstås att väljarna vet vad socialdemokratin är och i mångt och mycket vad vi står för. Samtididigt som det är samma väljare som lämnat oss just därför... Helt ärligt, tycker du inte att det är något som saknas inom den socialdemokratiska debatten? Typ gnistan? Missförstå mig rätt, jag gillar Mona och tycker hon är både vass och bra. Och jag tycker att sossarna är bra. Men jag tycker att något saknas.

Linus, Niclas och Anna: Sen är jag förstås glad åt den röd-röda majoriteten. Fast jag såklart gillar mp skulle det som anna säger innebära en betydligt starkare s-regering. Tror docck inte att jag helt delar nicklas uppfattning om mp, miljöpartiklar?

Matilda: Det är klart det är ok (bara kul). Jag har ju redan länkat till er, utan att fråga... (hoppas det är ok!?)