fredag 14 december 2007

Ska sexköp legaliseras?

Efter gårdagens rapporter om den åter ökande gatuprostitutionen höjs nu röster för legalisering av sexköp, koppleri och så vidare. "Sexköpslagen är misslyckad". Är den? Kanske. Delvis. Men vad exakt tror vi skulle bli så mycket bättre med legalisering? Har det blivit bättre i Hamburg?

Jag erkänner att jag ger mig ut på djupt vatten i den här frågan, mest för att jag inte själv är säker på vart jag står i de här frågorna. Jag kan redan nu varna för ett ganska substanslöst och förvirrat inägg utan särskilt många tydliga ställningstaganden. Eller ens några. Men jag är skeptisk mot legalisering av sexköp. Det är jag säker på. Och eftersom ingen annan bloggare som kommenterat hittills varit skeptisk (för i övrigt har inga vänsterbloggare kommenterat) så känner jag mig tvungen att kommentera.

Förstå mig rätt. Jag inser nog i varje fall en del av problematiken som lyfts fram av legaliseringsförespråkarna. Jag förstår att gatuprostitutionen "flyttat". Jag förstår att det är svårt att få insyn i människohandel. Jag förstår att människohandeln har ökat. Jag förstår att horstigmat slår hårt mot de prostituerade. Jag förstår att vi allt som oftast hamnar i antagna och kanske osanna sanningar när prostitution diskuteras.

Jag tycker att det är hemskt störande att vi inte pratar mer om de här problemen (för jag ser det som problem att många män och kvinnor bli utnyttjade och far illa). Jag tycker att det är problematiskt att vi ofta hamnar i moralistiska ställningstaganden när prostitution diskuteras. Framförallt då det känns som vi ofta diskuterar från ett svenskt medelklassperspektiv, inte från de prostituerades perspektiv (och det är ju trots allt dem vi vill skydda, dem vi förespråkar). Jag tycker det är problematiskt att det är så tabu att diskutera prostitution (det är väl därför jag nu försöker uppmana den svenska vänstern att faktiskt göra det).

Jag gillar i grund och botten sexköpslagen. Jag tycker det är bra att de som kriminaliseras är de som utnyttjar, köper, och inte de som säljer. Sexköpslagen har nog medfört nya problem, och dessutom inte eliminerat alla gamla, och detta bör ju diskuteras. Legalisering tror jag inte är vägen att gå, men att något borde göras tycker jag är självklart. Vad vet jag inte riktigt.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

18 kommentarer:

Anonym sa...

Debatten omlegalisering i bloggvärlden är helt förvrängd och utgår från att det skulle vara ett fritt val att prostituera sig. Dessutom är en av de som debatterar själv prostituerad och hävdar att hon gillar det. Svårt att argumentera mot någon som är det. hon kan ju alltid mena att hon vet bäst. Ska vi verkligen ge oss in i debatten och på det viset legalisera den här typen av bilder av verkligheten?

Du har ju tidigare skrivit om att du inte vill låta dem beskriva verkligheten. Vi får inte köpa deras bild!!!

mvh Emma

Anonym sa...

Nä då,alla har rätt att tycka vad de vill.Tror jag ha ha ... ?.

Problemet är ju bara att för att sälja något så måste det ju finnas en köpare och för att köpa något så måste det finnas en säljare så varför är då endast en av dessa skyldig i sammanhanget när det krävs två för att denna affär ska bli genomförbar.

Antingen eller hade varit ett mer reko beslut.Många av dessa säljare tjänar storkovan på sina xxx affärer vilket ju även framgick i nyheterna i Torsdags kväll från en xxx försäljare som titulerade sig som MYCKET förmögen medans andra påstår att man inte blir rik på detta.Rätt så egendomligt faktiskt.

Men ponera att du har ett timpris på ca 2500-3000:- för att inte tala om nattpriser på ca 10-14000:- och far land och rike runt för att eventuellt förvirra din omgivning och har ett antal klienter varje dag så förstår man att det rör sig om stora summor samtidigt som en del men inte alla använder sig av andra statliga förmåner i form av diverse bidrag för att få verksamheten till att bli mer osynlig som sådan så att ingen undrar vad man lever på.

Varför ska då endast köparen straffas när han bidrar till dessa kapitalstarka kvinnor med skinn på näsan som extrem många gånger utpekas som offer!?.Tro mig,många är riktiga kapitalförvaltare ut i fingerspetsarna innan de lägger av och ägnar sig åt annat.

Pelle

Peter Karlberg Blogger sa...

Jag tycker att frågan egentligen är ganska enkel. Att ha en lagstiftning som förbjuder köp men tillåter försäljning är ju helt absurt. Att samma lagstiftning minskar möjligheterna att kontrollera verksamheten, sannolikt ökar utnyttjandet av kvinnor från andra länder m.m. gör ju inte saken bättre.

Att det finns prostituerade som har andra problem är knappast ett argument för nuvarande lagstiftning även om det ofta används just så. Genom kriminaliseringen av köp försvåras möjligheterna att erbjuda stöd/hjälp för dessa.

Slutsats: Vi borde ändra lagstiftningen dvs avkriminalisera. Sen borde vi enligt modell från andra länder reglera frågan arbetsrättsligt (sjukvård etc).

Anna sa...

Hej!
Jag gillar också sexköpslagen i grund och botten. Precis som du skriver är det bra att de som kriminaliseras är de som utnyttjar, köper, och inte de som säljer. Däremot löser ju inte sexköpslagen problemet, eftersom lagen inte kommer åt anledningen till att det finns kvinnor som säljer sex och män som köper sex. Orsaken är nog i alla fall till att kvinnor säljer sex - ett ojämlikt samhälle. Orsaken till att män söker sex ligger kanske mer i attityder...

Anna sa...

Vill tipsa om en bra bok som bl.a. tar upp prosititution på ett bra sätt: Maud Eduards "Kroppspolitik"

Kroppen är politisk. Kroppspolitik behandlar hur svensk offentlighet förhållit sig till kvinnors kroppar under de senaste 150 åren, med tonvikt på de senaste decennierna. Maud Eduards konstaterar att kvinnokroppen tillmäts ett kulturellt värde och fylls med symboliska betydelser – samtidigt som levande kvinnor utsätts för kontroll, marginalisering och övergrepp, med nationalstatens goda minne.

Kvinnors kroppsliga villkor är präglade av motsättningar och splittrade innebörder. På vilket sätt står kvinnors kroppar till nationens förfogande? Hur har staten disciplinerat respektive frigjort det kroppsliga? Vad betyder den nationella gemenskapen för (olika) kvinnors handlingsutrymme? Fem teman behandlas: landets säkerhet, abort, prostitution, akademin och kvinnorörelser.


http://www.arenagruppen.se/ag5/default.asp?ID=2634&cat=atlas

Charlotta sa...

Jag brukar fråga sådana som förespråkar en legalisering och att göra prostitution till ett accepabelt jobb med Ob tillägg och allt vad de pratar om, ifall prostitution är ett yrke som de skulle önska för sina döttrar? (eller för all del söner)
(jag har en gång fått motargumentet där att personen ifråga inte ville att hans dotter skulle bli städerska heller och att han inte förespråkade en kriminalisering av städning för det, må så vara, men om du bara hade prostituerad och städerska att välja på då?)
Man undrar när de första högskoleutbildningarna (eller kanske KY utbildning vore mera lämpligt) kommer i Tyskland?

Catti Ullström sa...

Många kommentarer att kommentera... men jag kommer faktiskt delvis att avstå. Både Karlberg o Anna kommer med vettiga synpunkter åt båda håll och jag går och funderar på vad jag egentligen tror om detta. Och jag är inte helt säker än. Återkommer nog i frågan senare... Ändå, en del kommentarer om vad jag inte tror:

Emma: Lika viktigt som det är att inte köpa borgarnas verklighetsbild är det att alltid bemöta den. Dessutom är yttrandefriheten en sådan frihet som jag tycker att vi alltid måste värna om. Och att inte släppa in prostituerade i en debatt om prostitution är ju som att inte släppa in arbetare i en debatt om arbetsrätt. Det är absurt. Och fruktansvärt fel.

Pelle: Sorry, jag tror att de här kapitalstarka prostituerade du talat om är så få att de knappt finns. De flesta är nog misshandlade och lever ett rätt taskigt liv. Dessutom, när du skriver om kvinnor som lever gott och tar några kunder om dagen så säger du emot dig själv. Flera kunder om dagen varje arbetsdag i veckan är faktiskt en slags misshandel, våra kroppar är så pass sköra att det gör ont. Vidare, jag förstår inte utifrån ditt sätt att argumentera varför du överhuvudtaget tycker att prostitution ska vara förbjudet?

Charlotta: Ja, tvivlar inte på att du har rätt. Iallafall om man frågar människor om deras döttrar. Får man verkligen samma svar när man frågar om sönerna?

Jag tycker att det resonemanget delvis är irrelevant i sammanhanget, för det kan ju vara så att föräldrars och andras svar beror mer på stigmatisering av prostituerade och/eller attityder i samhället än om den faktiska prostitutionen...

//Catti

Eskorttjej sa...

Hej go vänner!

Hoppas att man får säga sin mening här trots att man är jävig, dvs tillhör de som jobbar som eskort.

Jag gillar personligen inte offentlig prostitution, tjejer som springer på gatorna i kylan i korta kjolar och försöker fresta män i närheten av shoppingstråk och daghem. Det är opassande. Eskorteri och därmed människors sexualitet ska skötas snyggt så att inte folk som inte vill se aktiviteten behöver det.

Jobbar man 14 timmar om dygnet, en ganska vanlig arbetstid för oss eskorter, så kan man tjäna från noll kronor till 7000 kronor om dagen. Timpriset brukar ligga på 1500- 2000kr, där går smärtgränsen för de flesta män.

Frågan om vi har det jävligt är inte, är svår att besvara. Vi har problem som alla andra. Inget konstigt med det. Många tjejer som inte är vana vid mycket pengar kan utveckla ett shoppingmissbruk och må dåligt av det. De kan tjäna mycket pengar men samtidigt ha skulder.

Att vara eskort är ett stenhårt jobb. Man måste vara otroligt social och kunna verka avslappnad samtidigt som man är vaksam över ifall kunden plötsligt skulle spåra ur och bli våldsam.

De flesta män är sansade, kanske lite hårdhänta men sällan galna men det finns nog en dåre på 1000 kunder och den vill man inte träffa för då har man inget beskydd alls. Man vill helst inte blanda in polisen för då får de upp ögonen på en och kan börja spana och koppla in socialen som kommer att försöka att ta eventuella barn ifrån en.

Så är det att vara eskort, i korthet! :-)

Catti Ullström sa...

Tack för inlägget. Samtidigt måste jag tillägga att jag antar att det inte ser likadant ut för alla? Jag antar att det finns de som har det tuffare och de som har det bättre. De som tjänar mer och de som tjänar mindre. De som är mer och mindre skyddade!?

Anonym sa...

Nej Catti, det ser verkligen inte likadant ut för alla. Vare sig för torskarna eller för hororna.

Och det är ju just här som tokfeministerna, som förespråkar hårdare tag mot allt som har med sex (annat än missionärsställning inom hemmets och tvåsamhetens trygga hägn) att göra, hamnar helt fel.

De vill ju väldigt gärna vidmakthålla stereotypen om torsken, som bara vill utnyttja sin makt -- sprungen ur pengar -- för att förtrycka kvinnan, och horan, den stackars utanförstående, misshandlade kvinnan som måste värnas. Vilket alltså inte alls stämmer.

Sexualdriften är den i särklass starkaste driften allt levande har. Den är till och med starkare än överlevnadsdriften. Den går inte att lagstifta bort. Och det är framför allt mannen som "lider" mest under det mångtusenåriga tvånget att fortplanta sig.

När kättjan faller på så finns det inga lagar i världen som kan stoppa mannen. Socialt politur kan dämpa honom, men aldrig stoppa honom. Och tur är väl det egentligen, det är ju där hela grunden till vår fortlevnad som biologisk art ligger...

Så vare sig det blir supa en tjej full på krogen, hem och spänna på lilla gumman, ut och våldta någon som genom sexig klädsel signalerar parningsvillighet eller att helt enkelt hosta upp några hundralappar i ett gathörn -- knulla skall han, kosta vad det kosta vill!

Svårare än så är det inte.

//Björn Felten

nicklas eriksson sa...

Prostitution är ett fritt val i kanske fem procent av alla fall. Det ska givetvis aldrig legaliseras igen.

Catti Ullström sa...

Kära Björn Felten. Du har delvis rätt, men framförellt fel. Du har rätt i att det ser olika ut för olika personer. Du har rätt i att sexualdriften är stark.

Men...

...det de flesta av oss extremfemister eller vad du nu vill kalla oss vill är att frigöra den kvinnliga sexualiteten. Jag har aldrig hört någon annan än konservativa försöka att plädera för enbart missionären i hemmet... och bla bla bla.

...det finns inget som säger att män BIOLOGISKT skulle ha en starkare sexualdrift än kvinnan. Det är heller inte rimligt eftersom kvinnor oftast behöver befruktas mer än en gång för att bli gravid. Däremot tillåter samhället inte att kvinnor har en lika stark sexualitet som män.

...våldtäkt har ingenting med sex att göra. det handlar om makt.

Nicklas: Hur gör vi då? Det är ju det jag fiskar efter... något måste ju göras och jag undrar hur vi bäst skyddar män och kvinnor i prostitution. Idag är det inte ett både fysiskt och psykiskt helvete de flesta lever i.

För i övrigt tror jag inte att fria val finns. Vi gör egna val, men de är aldrig helt fria.

//Catti

Anonym sa...

Oj oj oj Catti, så rejält du missuppfattat min kommentar. :(

"...det de flesta av oss extremfemister eller vad du nu vill kalla oss"

Det vore mig fullkomligt främmande att inbegripa dig i den kategori som jag benämnde 'tokfeminister'. Du är så långt ifrån dessa tokstollar man kan komma, så, snälla, beskyll mig inte för det!

"...det finns inget som säger att män BIOLOGISKT skulle ha en starkare sexualdrift än kvinnan"

Jodå, det finns hur många bevis för detta som helst. Ni kvinnor har från första början fått X antal ägg att förvalta. Detta X är vad som avgör hur många gånger ni mensar innan ni hamnar i klimakteriet och Moder Natur därefter tar sin övervakande hand ifrån er och låter er föråldras.

Vi män, å andra sidan, producerar miljoner "ägg" varje dag, vi behöver inte planera havandeskapet på samma sätt som ni kvinnor. Vår viktigaste uppgift är att få så många av våra miljontals spermier som möjligt att få kontakt med dina tusen eller så ägg.

"...våldtäkt har ingenting med sex att göra. det handlar om makt. "

I många fall, ja. Men ur biologisk synpunkt, nej. De flesta befruktningar i djurvärlden är inget annat än våldtäkter. Människan är förmodligen den enda arten som faktsikt tar hänsyn till "ömsesidig acceptans".

//Björn Felten

Catti Ullström sa...

Björn. Jo visst är jag tokfeminist. Min egen definition.

För i övrigt så är det som jag förstår det så som att forskarvärlden inte är enig alls om den förklaring du ger till att män skulle ha större sexualdrift än kvinnor. Själv köper jag det inte av följande skäl:

Män producerar massa ägg... men alla dessa befruktar inte. Så trots att män kanske behöver befrukta ofta så är det också så att kvinnor behöver bli befruktade ofta för att vara säkra på att bli befruktade.

Du snackar om mens och bla bla bla, men det är tvärtom så att kvinnor ofta har större lust just under den tid de har mens. Så det köper jag inte.

Ang jämförelsen mellan oss och djuren finns det en annan viktig skillnad. Vi människor njuter av sex på det sätt att vi finner det skönt, det gör inte djur. Där tycks det enbart vara en akt av fortplantingsskäl. Det är inte samma sak, och därför blir det lite märkligt att resonera som du gör.

Anonym sa...

Ja du Catti, det är uppenbart att vi inte kommer längre i den här diskussionen, du har tydligen redan beslutat dig för vad du skall tycka.

Det skulle vara oerhört intressant att få ta upp den här tråden med dig om 20 år när du fått lite mer erfarenhet, men det lär väl dessvärre inte hända. Statisktiskt sett så bör jag fortfarande vara i livet då (med ett par år tillgodo), men vid det laget har förmodligen sossarna av olika politiska färger lyckats censurera internet så till den milda grad att den tvärkommunikation vi nu kan åtnjuta har reducerats till den gamla vanliga vertikalkommunikationen (aka korvstoppning).

En slutlig kommentar bara, vad gäller ägg vs. spermier:

När ditt ägg är befruktat så är du "låst" i mer än nio månader -- jag med mina miljontals spermier per dygn kan fortsätta att sprida mina gener för fullt under hela denna tid. Du kan alltså INTE jämföra våra respektive könsceller -- inte på något rimligt vis.

God fortsättning och gott nytt år på dig!

//Björn Felten

RedLib sa...

Inga vänsterbloggare *mutter* *mutter*. Jag har bloggat en hel del om ämnet. Kamferdroppars blogg kan också rekommenderas.

Björn Felten: Ursäkta... Men människor kan välja. Nog har jag varit kåt, kåt så jag skakat i knäna... Men nog har jag ändå kunnat välja vad jag vill göra!

Men eftersom prostitution *defakto*
är en fri överenskommelse mellan människor (i de flesta fall) så kan ingen lag eller indoktrinering i värden ta bort efterfrågan. En del som är kåta och tycker sig ha pengar att spendera kommer att välja att söka efter prostituerade. Det går att få de flesta att avstå från nått som är tydligt fel, men inte alla att avstå från nått som är rätt.

Däremot är legalisering en tveksam väg. Det är i så fall något som bör utformas i samarbete med de prostituerade. Men avkriminalisering är att självklart krav.

Catti Ullström sa...

Hade missat båda era bloggar, sorry... :)

Katja sa...

Tänk om man skulle låta sanningen råda i debatten i stället för moraliserande trams:

http://www.sans.nu/vetdu.htm
http://www.sans.nu/fakta.htm