måndag 10 december 2007

Skolan, kontrollen och eleverna.

Över hälften av de kommunala gymnasieskolorna i Stockholm har kameraövervakning. Jag har tidigare skrivit om problemet med kameraövervakning i skolorna och jag står fast vid att det är galenskap. Jag kan förstå galenskapen, men aldrig acceptera den. Övervakningssamhället är fel väg att gå.

Ibland hör jag vuxna skratta åt de elevråd vi har på skolorna, åt deras funktion. Det där med elevinflytande, det är bara någon hipp trend som snart kommer vara förbi. Jag håller från början inte med om det här, utan tror elevinflytande är en av de saker som bidragit till att Sverige har vad jag menar är en av världens bästa skolor. Dessutom är det Josephine Bladh, ordförande för organisationen Sveriges elevråd, inte någon representant för våra lärarförbund, som nu höjer rösten i den här viktiga fråga (i dagens SvD). Hon representerar inte rektorer som vill ha det lugnt på sina respektive skolor utan att behöva göra något åt de verkliga problemen, hon representerar inte föräldrar som vill att deras barn ska vara trygga i skolan. Hon representerar de elever som faktiskt går i de här skolorna och som utsätts för den här kameraövervakningen. Det bör väga tugnt. Det bör säga oss något om hur kameraövervakning faktiskt upplevs.

Jag tycker personligen skolorna bör fundera på att lägga mer pengar på elever och personal, och mindre på kontroll. Kort och gott.

Svensson har också skrivit bra om det här idag och Sonny kommenterar det hela ur sitt elevperspektiv.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

5 kommentarer:

linus sa...

catti! du har så rätt. spot on.

Catti Ullström sa...

Jag vet. ;)

Margaretha sa...

Jag instämmer i dina synpunkter. Gillar inte övervakning. Det löser inte problem.

förbipasserande sa...

I teorin håller jag med dig men hur ska man hindra elever och skolpersonal för att bli utsatta för hot och trakasserier då? Ta bort kamerorna men inför passerkort för att ta sig in på åtminstone gymnasieskolor. Så är det på snart sett varenda arbetsplats i Sverige. Det är bra med öppenhet på skolor men obehöriga har faktiskt inget på dessa platser att göra... Bara en tanke!

Catti Ullström sa...

Margaretha: Med dig!

förbipasserande: (vet att jag bryter mot mina egna regler genom att svara på ananyma inlägg men jag är nog inte tillräckligt principfast) Jag vill inte se några passerkort heller. Tror inte att den typen av kontroll gynnar någon. Mer personal till skolorna, mer tid för personalen med eleverna (ta bort "administrativ skit" som individuella utvecklingsplaner)och en mindre segregerad skola tror jag skulle leda till att hot mot lärare och elever minskade och i slutändan försvann. Det är ungdomar vi talar om här, hot och trakasserier är ett symptom på en otrygg miljö. Och riktig trygghet får vi inte genom varken kameror eller passerkort. Ta USA, ett land där den här typen av övervakningsstrategier är otroligt vanligt men där våldet i skolorna också ökar. Det är det resultat vi får ifall vi inte tar tag i orsakerna till problemen, utan bara försöker åtgärda symptomen. Övervakning minksar inte våld och mobbing, våldet och mobbingen byter bara arena.

//Catti