fredagen den 7:e december 2007

Vem köper sex??

Turerna kring "Bordellhärvan" fortsätter i media. Ni vet alla just precis vilken härva jag syfter på. Många talar om det, få vågar tro något om det. Inte jag heller. Vi kan ju inte veta. Men eftersom prostitution och framförallt män som går till prostituerade är i fokus tänkte jag skriva något om det, trots att det är svårt att skriva om (då jag vet alldeles för lite).

Det som slagit mig är hur vi, och i vi inkluderar jag mig själv, tänker kring vilka som köper sex.

Många är skeptiska till de uppgifter som kommit fram om vilka som köpt sex av de här unga tjejerna på 70-talet. Och det är klart vi ska vara skeptiska, men av rätt anledningar (oskyldig tills motsatsen bevisats och allt det där ni vet). Kritiken som jag hört föras fram mot anklagelserna som de här kvinnorna kommer med (i vardagssammanhang, inte i tidningar etc.) är dock rätt märkliga, och på samma gång naturliga.

Inte han.

Nej det skulle han aldrig.

Han var/är ju en god man som gjort så mycket bra.

Jag VET att han aldrig skulle göra så.

Han har alldeles för hög moral.

...Och så vidare...

Jag är inte bättre själv, jag vill inte att män och kvinnor jag sett eller ser upp till ska köpa eller ha köpt sex. Det slår hål på min bubbla. Fast det kanske är just det som är nödvändigt.

Jag har förstås ingen aning om vad som hände i bordellhärvan på 70-talet, men en sak kan vi i vilket fall vara säkra på. Vi kan inte se på människor om de köper sex eller inte. Även de på toppen av vårt samhälle gör det. Och problemet är mycket större än vad vi tror.

Statistiken talar sitt tydliga språk, det är vem som helst. Rika och fattiga. Högutbildade och lågutbildade. Troligtvis också både snälla och dumma, trevliga och otrevliga. Sexköp är ingen klassfråga. Det är ingen utbildningsfråga. Det handlar inte om att vara snäll eller dum. Det enda tydliga mönstret är så vitt jag förstår att det i mycket högre utsträckning är män som köper sex.

Så var det sagt. Inget nytt i det, men kanske nyttigt...

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

10 kommentarer:

Anna sa...

Ja, det är ju underligt det där. Att ingen köper sex, eller vet ngn som köper sex, eller tror att någon de känner skulle kunna köpa sex... min slutsats är att det måste vara aliens som gör det...

Rekommenderar alla att läsa Stieg Larssons triologi (Män som hatar kvinnor, Flickan som lekte med elden och Luftslottet som sprängdes) på liknande teman...

Catti Ullström sa...

Anna: Aliens. Troligen. Eller eventuellt de som är så långt ute i det där stora grå utanförskapet att de nästan inte finns... (och som har litet gemensamt med "den gode samhällsmedborgaren", han den där du vet..)

Och jag ska läsa denna triologi som alla pratar så gott om. Snart. Över jul kanske jag hinner...

Josephine i Haag sa...

överhuvudtaget är debatten i Sverige lite för onyanserad... och det som är riktigt skamligt är att tidningar, politiker m.fl inte låter de prosituerade själva komma till tals! De om några känner ju till verkligheten och de verkliga problemen??

Jag tycker inte om så som det ser ut här i Holland heller, där bordellbåtar och bordellgator är tydligt utmärkta med röda neon-lysrör och inget alls görs för att minska på prostitutionen egentligen. :-(

Http://giraffen197.webblogg.se

Catti Ullström sa...

Josephine: Tyvärr blir ju debatten onyanserad. Mycket, tror jag, för att prostituerade inte "ska " finnas, likaså de som köper sex. Iaf inte i vår närhet. Bland oss "vanliga". Och när vi blundar försvinner ju problemen... (förstås inte)

Peter Karlberg Blogger sa...

Frågan är ju rätt svår att diskutera i vårt land eftersom man dels inte kan hävda att prostitution kan vara ok vilket ju också innebär att man erkänner att sexköp också borde vara det med mindre är att man blir förutsägbart hudflängd, dels precis som Cattis tagit upp heller inte kan argumentera för att kvinnor skall ha full kontroll över sin egen sexualitet eftersom en utlevd sådan riskerar att stämplas som horeri/slampighet.

För mig som upplevt den "sexuella revolutionen" under 60- och 70-tal ter sig dagens extrema moralism som ytterst märklig - en riktig backlash skulle man kunna säga.

Catti Ullström sa...

Peter: Ja, på sätt och vi märklig. Men vi gör ju å andra sidan på samma sätt med mycket och många av det och dem vi inte vill ska finnas i samhället. Vi väljer att inte se, och hoppas att det ska försvinna på det sättet. Prostituerade, sprutnarkomaner, m.fl "finns" helt enkelt inte.

Jag var ju lite för ofödd för att uppleva den sexuella revolutionen, men i vilket fall känns moralismen idag rätt märklig och mycket reaktionär.

Peter Karlberg Blogger sa...

Du skulle varit med:-)

Catti Ullström sa...

sisi, det är mkt man missat :)

Http://giraffen197.webblogg.se sa...

Jag hade också velat vara ung på 70-talet :-) född 15 år för sent?... *grin* Nu sitter man vid fötterna av (avdankade) 60-tals hippies och drömmer sig bort...

Catti Ullström sa...

Mmm... det där kan jag helt klart relatera till!! Men vår tid kommer... I hope.