torsdag 3 januari 2008

Grattis Isabella!

Det är bara att gratulera bloggaren Isabella Lund, hennes blogg har idag utnämnts till årets politiska blogg 2007. Resultatet var väntat, och rättvist (Isabella fick också min röst). Hon har lyft upp den tabubelagda frågan om prostitution på ett helt nytt sätt. Hon har gett en röst åt de annars tystade prostituerade. Jag håller långt ifrån alltid med henne i hennes slutsatser kring samhället och prostitutionen, men hon har gjort viktig skillnad i debatten. Att hon är årets vinnare känns som en seger inte bara för henne utan för själva debatten, för den svenska bloggosfären och för den svenska yttrandefriheten.

I övrigt kom Roya & Matilda samt Alliansfritt Sverige högt på listan. Båda dessa bloggar hör till de bloggar som fick mina röster, så det är glädjande. Annat roligt är att se att det gick bra för både Kielos och Laakso. I övrigt dominerar dock högern listan. Blogge Bloggelito kommer på andra plats, och följs av Johan Ingerö på tredje plats. Jag vet att det är aktiva bloggare som läses av många och så vidare, jag inser att det kan vara rättvist, men jag tycker ändå att det är trist. Jag tycker det finns många både bättre och viktigare bloggar, både till vänster och till högre. Och helt ärligt hade jag hellre sett vänsterbloggar i toppen. Vänstern får helt enkelt komma igen nästa år.

Min egen blogg fick 86 poäng vilket gör att jag känner mig nöjd. Jag tror det placerar mig någonstans i den stora massan. Med min lilla läsarskara måste det ändå ses som ett ganska bra resultat. Tack alla som nominerade och röstade röstade!

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

2 kommentarer:

MS sa...

Att "rätt blogg vann" kan man absolut hålla med om, från en folkpartistisk, liberal horisont.

Men att det finns "bättre och viktigare bloggar" än Blogge Bloggelito och Johan Ingerös... Det låter märkligt. Vilka då? BB har ju t.ex. varit en trogen vapendragare till Isabella och är åsiktsmässigt, språkligt och tekniskt sett i särklass.

Själv röstade jag enbart på Johan Ingerö, för hans neokonservativa ådra (i utrikenspolitiken) och motstånd mot förmynderi (inrikespolitiskt).

Catti Ullström sa...

Det kan ju inte komma som någon överaskning att jag hellre hade sett vänsterbloggare i toppen. Jag tycker att vi ofta, men inte alltid, har vettigare saker att säga och jag önskar såklart att vi vore bäst eller iaf bättre på att få ut och komma fram med detta.

Personligen tycker jag tex att de andra jag nämner i texten ovan och som jag själv röstade på hade varit bättre, hade också gärna sett ex Karlberg och Enligt min humla högre upp på listan.

Blogge är ju en aktiv skribent och viktig helt säkert, men han står för en världsbild som jag inte kan känna igen mig i allt som oftast. Att jag gillar Isabella beror ju inte på att jag alltid håller med henne, utan på att hon för in nya perspektiv och att hon lyckats lyfta frågan på ett nytt sätt. Dessutom representerar hon en stigmatiserad grupp i samhället, och att ge röst åt dem är viktigt i sig.

Vad gäller Blogge tycker jag att han ofta lyfter frågor på ett trist och inte särskilt nytt sätt (även om jag i vissa sakfrågor är enig).

Missförstå mig rätt, jag har inget emot att BB finns och debatterar och för in sina perspektiv, jag önskar bara att vänsterbloggarna vore lite bättre på att nå ut och komma fram. Och jag hoppas att s vinner valet 2010... inte så oväntad, det heller?