torsdag 24 januari 2008

Harry Potter och Jan Björklund

Igår var jag hemma hos en bekant och tittade på film. Vi såg Harry Potter och Fenixorden. Först och främst så måste jag erkänna att jag älskar Harry Potter. Det är som att fly in i barndomens magiska fantastier igen. Men det är inte det jag tänker skriva om här. Jag misstänker nämligen att jag funnit källan till Folkpartiets skolpolitik.

I filmen kommer en professor Umbridge till magiskolan Hogwards och börjar peka på en mängd disciplin- och kunskapsproblem som inte riktigt finns. Hon inför prov med tydliga rätt och fel, och struntar i huruvida eleverna lär sig något. Kunskap blir sekundärt, mätbarhet primärt. Eleverna börjar få poäng för uppförande. Olika disciplinåtgärderblir praxis. Kunskapsnivån sjunker som en stor sten.

Känns det igen? Vi slogs av det nästan samtidigt. Umbridge är Björklund. Och Björklund är Umbridge. Och hela den svenska skolan är i akut fara.

Harry Potter och hans vänner löser problemet med magi och genom att bryta en hel massa regler. Bryta regler kan svenska elever förvisso göra, men magi är svårare. Slutsatsen måste bli att en konsekvent och genomtänkt socialdemokratisk skolpolitik måste formas. Annars öppnar vi upp för onskans herre Voldemort... (öppen metafor för vad ni vill)

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

6 kommentarer:

Lars Petter sa...

Jag har många vänner som jobbar som lärare och en sak dom är överens om är att ordningen i klassrummen är deras största problem då de saknar medel och mandat till att göra något åt det. Jag gillar inte heller disciplinära åtgärder men vad ska man göra?

Catti Ullström sa...

Jag pluggar själv till lärare, vilket gör att jag också vikarierar och praktiserar.Och dessutom umgås med alldeles för många andra lärare och lärarstudenter (så inskränkta är vi...)

Det finns ett ganska enkelt sätt att iaf delvis lösa problemet tror jag; mindre klasser. Ja, det kostar. Men låt det kosta.

Sen är det olika från skola till skola och det är helt klart värre på vissa platser. Anledningen till detta tror jag är att vi har en allt mer seregerad skola. Det beror, tror jag, dels på bostadspolitiken och dels på friskolereformen. Det är de problemen vi bör rikta in oss på att lösa.

Kan också tillägga att jag gåt is kola i Frankrike där disciplinen är hård. Gick i en skola i ett typiskt övremedelklassområde. Bodde där ett läsår och fick klassens högsta betyg i fransk samhällskunskap och fransk historia, inte för att jag var så himla grym. Pluggade minimalt det där året. Utan för att kritiskt tänkande var ovanligt, och inget som prioriterades i franska skolan. Förutom Hogwards i Harry Potter är den franska skolan mitt skräckscenario, och det är faktiskt hämtat direkt ur verkligheten...

Margaretha sa...

Jag testar nu för att se om denna kommentar kommer fram till dig. Lyssnade i tisdags på universitetskanslern Flodström. Han lyfte fram de svenska studenternas förmåga att tänka kritiskt och såg den som ett centralt kriterium på utbildningars kvalité och framhöll att det var svenskt utbildningsväsen bra på.

Christina M W sa...

Gick själv mina fyra första år i privatskola. Snacka om disciplin! Därav, alltså inte pga disciplinen, min aversion mot privatskolor! Där var det inte fråga om kritiskt tänkande inte. Dessvärre så följde jag de regler som man uppmanades att följa, och mina betyg (man fick betyg då även i de lägsta klasserna) var på topp. Det i sin tur kan bero på att barn i den åldern är mycket olika mognadsmässigt, något som det inte togs hänsyn till då, och det verkar inte bli fallet nu heller. Så blev övergången till den allmänna skolan turbulent. För redan på den tiden uppmanades vi faktiskt att tänka kritiskt. Det tog lite tid, innan jag började att inse vad friheten i den allmänna skolan innebar, men när jag insåg det då …

Anna sa...

Tack för ett roligt inlägg om Harry Potter & Björklund. Du vet ju att jag inte läst/sett Potter men liknelsen här är i alla fall talande. Och jag är också övertygad - den svenska skolan är i fara.

Men om Björlund ska göra ngt så borde han återta statlig kontroll på skolan, så kan nästa röda regering få "ordning" på den lite enklare sen... för om ett problem ska läggas till den lista du har i kommentaren ovan så tror jag inte bara att det äf friskolereformen & bostadssegregationen det handlar om utan också kommunaliseringen av skolan.

Catti Ullström sa...

Japp, du har rätt. Kommunaliseringen var dum. Går inte så bra ihop med min Harry Potter-liknelse (för där är ett av problemen att ministeriet lägger sig i för mycket) men detta till trots har du förstås rätt.

Ge tillbaka skolan till staten!