onsdag 30 januari 2008

Heja Fylking!

Jag hatar personangrepp på bloggar. Jag brukar inte nedlåta mig. Men jag kräks på att vi ska hålla på och dalta med "folkkära artister". Det spelar ingen roll om de är uttalade rasister eller homofober. Vi ska inte säga det högt. Så här kommer ett eller två personangrepp, i samma inlägg dessutom.

Är det sant att Fylking kan få sparken? För att han sa att Carola är för blåst?

Ifall det nu var någon som inte var medveten om att Carola är för blåst, och dessutom galen, hon är per definition en religiös fanatiker, var det ju tur att de fick reda på det. Blåst är ju snarast ett positivt omdöme, när det gäller just Carola.

Vad är det för märklig kultur där vi inte får säga sanningen om våra kändisar, för att de är just kändisar. Carola har ju talat i tungor offentligt! Ska vi låtsas som ingenting? Men nu är hon ju känd. Hon har dessutom vunnit melodifestivalen. Hon är k-märkt. Men hon är fortfarande fanatiker. Hon är hemsk. Hon är galen. Så blåst är lite som en komplimang.

Jag tvingas se dessa människor, som jag önskar jag aldrig någonsin sett, på tv, på löpen och så vidare. Och jag vet att det finns många som älskar Carola. Men då måste det också vara okej att inte gilla henne? Om vissa dyrkar henne öppet, kan inte vi andra få ogilla henne öppet?

Det äcklar mig, att kända människor kan bete sig hur som helst utan att få kritik. Vi ska glömma att Carola har talat i tungor och att Bert Karlsson ledde Ny Demokrati.

Jag tänke inte glömma. Och jag tycker det är skönt att någon är ärlig om saken. Go Fylking! Carola är knäpp. Bert Karlsson är främlingsfientlig. Måste vi låtsas att vi inte vet?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

7 kommentarer:

Peter sa...

Vad tror du Fylking tycker att Carola ska göra med sina uttalanden? Ta tillbaka dom? Det vill han ju inte göra själv.

Sen säger Fylking att hon är en betydelselös människa. Om Carola vore betydelselös, varför reagera?

Carola har rätt till sin tro och hon är betydelsefull. Om Fylking har problem med det så är det inte i en demokrati som han vill leva.

Jag tror inte heller att Fylking är anställd för att ge sina personliga omdömen om folk. Förmodligen är det därför han plockats bort.

Det är på plats med en ursäkt.

Tomas sa...

Peter:
"Carola har rätt till sin tro och hon är betydelsefull. Om Fylking har problem med det så är det inte i en demokrati som han vill leva."

Visst har Carola rätt till sin tro och sina åsikter, men det har väl även Fylking? Är det inte just en demokrati man lever i då man kan yttra sig om galna, offentliga personer? Hade vi levt i diktatur hade Fylking varit tyst.

Anonym sa...

Visst är Carola en märklig figur med dumma uttalande på sin resumé. Men hon är ju älskad främst som artist och inte som opinionsbildare. Det är inte så att allt hon sagt har fått passera obemärkt förbi. Hon har alltid fått sig en känga av media då hon sagt något mindre övertänkt. Jag delar absolut inte hennes syn på saker och ting men tycker att hon är en hyfsat skicklig sångerska. Jag klarar av att göra den distinktionen. Till skillnad från
Gert Fyllking, som har mer på sitt samvete genom en jämn svada av klumpiga, rasistiska, trångsynta och sexistiska uttalanden, som han försöker bädda in i en dimridå av argumentationsteknik, mobbning kryddat med klassisk grabbhumor. Det är i sig ett skämt hur han gång efter gång säger nedlåtande saker till t.ex. Titti (som dessvärre aldrig ger honom en riktig match) - det tycker jag är 7 resor värre än Carolas uttalanden, som inte påverkar och påhejas av i samma utsträckning som Gert Fylkings grabb-fans (och damer som inte förstår bättre än att skratta med män som förtrycker dem). Gert Fylking själv är en buffel av rang som inte har färre blåsta uttalande på sin lista än Carola, och följaktligen borde hålla trut i samma utsträckning som han kräver henne på. Man kanske inte kan beskylla honom för att vara ”korkad” i samma utsträckning som Carola (som kanske är mer naiv, obildad än just korkad) men han är elak.
Någon som har gjort långt galnare uttalande än Carola är hennes forna man, som nu ”hejar” på Gert – vår käre Runar som på allvar turnerat landet runt, lagt hand på folk och fä och på fullaste allvar trott sig bota från både mensvärk och tarmvred. Där har du att bita i Gert.

Det är ingen som påstår att man inte får kritisera Carola- hade Gert gjort det, sakligt och nyanserat, så hade kanske även intelligenta människor varit redo att lyssna.

Fin

Catti Ullström sa...

Nyanserat? Ungefär så nyanserad som Carola brukar vara i sina uttalanden om homosexuella då?

Jag håller i övrigt med Tomas i sin kommentar. Jo visst får Carola tycka vad hon vill, och det får även vi andra. Också om Carola.

Finns det något odemokratiskt i att inte bara kända artister får tycka?

Per Westberg sa...

Bra Catti
Kristdemokraterna verkar hoppas på Carolas stöd. Det lär de få ångra. Gert Fylking har rätt när han säger att man inte ska tro att man är gud bara för att man har en gudabenådad röst.

Catti Ullström sa...

"man inte ska tro att man är gud bara för att man har en gudabenådad röst."

Vilken klockren formulering! Nej, Det är bra att hon inte kan räkna med Kd. Det vore ju märkligt om något RD-parti gick ut och stöttade henne i detta mkt märkliga korståg. Men å andra sidan har ju radiostationen i fråga betett sig minst sagt märkligt, so you never know.

/Catti

Catti Ullström sa...

Oj, nu läste jag fel. Kd verkar vilja ha Carolas stöd, inte tvärtom... det var illa. Knappast deras bästa pr-drag. Varför vill de ha det? (Och är inte Fylking kristdemokrat?)

C