tisdag 15 januari 2008

Jag är ett hot mot rikets säkerhet (enligt Neo)

"Fler avslöjanden i Neo 1, 2008: Frilansjournalisten Anders Rönmark blottlägger arbetarrörelsens stöd till grupper som Säpo klassar som hot mot rikets säkerhet"

På den nyliberala tidskriften Neos hemsida kan vi läsa om nya "avslöjanden". Artikeln med dessa stora avslöjanden heter "Alla ska med" och är skriven av Anders Rönmark. I ingressen får vi veta att artikeln handlar om att ABF stöttar organisationer som romantiserar våld och som i ABF:s möteslokaler kan tänkas planera våldsdåd mot det svenska samhället. Och vilka är då dessa farliga organisationer?

De som nämns är Suf (syndikalisternas ungdomsförbund), Arbetarmakt (som jag aldrig hört talas om), RKU (revolutionär kommunistisk ungdom), Planka.nu (som ogillar SL) och Svensk-Kubanska föreningen (som har ett för mig främmande sätt att se på Kuba). Jag tänker inte diskutera innehållet i artikeln, men jag reagerar på sambandet mellan texten ifråga och bilderna som publiceras i artikeln.

Artikeln handlar om människor som utpekas som hot mot rikets säkerhet. På bilderna ser jag tre personer. Där syns Nanna Wikholm, ledamot för (s) i Stockholms Läns Landstingsfullmäktige (som vid det tillfället bilden togs representerade Rebella), Daniel Suhonen, chefredaktör för SSU:s Tvärdrag och jag själv, som vid det tillfälle bilden togs representerade S-studenters Burmautskott. Det sägs ingenstans i artikeln att bilderna har något med texten att göra men det sägs inte heller att de inte har det, varför det naturliga är att anta att sambandet finns. Men det finns inte.

Först skrattade jag lite åt att vara utmålad som farlig extremist, speciellt som jag var där för att upplysa om situationen för burmesiska arbetare i Thailand och speciellt för att de andra två som fanns med på bild är lika lite hot mot rikets säkerhet som jag själv. Det är ganska absurt. Våldsromantiserande verksamhet är inget jag ägnar mig åt. Utom möjligen då jag tittar på dåliga actionfilmer, men jag tror inte att Säpo bryr sig särskilt mycket om det.

Men det finns också något mycket störande i att få sitt ansikte publicerat i den ovan nämnda kontexten. Det känns rätt störande att det inte sägs att jag inte har något med texten att göra. Eller med de organisationer som nämns. Och jag hoppas att tidskriften Neo planerar att göra en rättelse.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , ,

11 kommentarer:

Anna sa...

Det är faktiskt helt sjukt. Neo borde publicera en ursäkt och ta bort bilderna från nätet - eller i alla fall skriva att personerna på bilderna inte har ngt att göra med de organisationer som nämns i artikeln. Men de är väl så liberala att de tycker att det är fritt för var och en att publicera vad som helst om vem som helt.

Catti Ullström sa...

mmm... det blir faktiskt bara mer störigt ju mer jag tänker på det.

linus sa...

det är ju ingen överaskning att neo är idioter, men det här var riktigt illa.

Anonym sa...

Det är ju riktigt illa. Tänk att bli misstagen för att vara med i svensk-kubanska föreningen. På dem bara - rättelse och ursäkt är ju det minsta man kan begära!

/Kristian

Catti Ullström sa...

Ja, ingen av de organisationer som nämns är ju direkt organisationer som jag vill bli misstagen för att vara med i...

Karin sa...

Fy fan Catti, det här var inte kul. Jag tycker verkligen att du ska kontakta dem och ställa dem till svars.

Catti Ullström sa...

Ja, jag tänker helt klart göra det! Så fort jag är hemma i Skåne igen.

Neo sa...

Den personen som inte är medveten om bevakningen i den Sverige är naiv. Det enda sättet att "neutralisera" det är att det blir mågna tusentals och åter tusentals som säger sin mening helt öppet.. Nu när vi är på väg till den största ekonomiska nedgången på länge kommer att bli ett bra tillfälle att göra det.

Catti Ullström sa...

Neo. Vad har det med saken att göra? Jag tycker att alla får säga sin mening, men jag tycker inte om att bli framställd som RKU:are eller för den delen medlem i svensk-kubanska. Och jag tror bestämt jag har lag och rätt på min sida...

Anonym sa...

Jag tycker du borde anmäla. Någon måtta får det vara!

////Erik J

Catti Ullström sa...

Nja. Jag tänker nog be dem komma med en rättelse först. Får se vad som händer sen...