tisdag 29 januari 2008

Rätten att blogga...

...är inte självklar överallt. Tidigare idag arresterades en burmesisk, politisk bloggare av landets polis. Det ger perspektiv. Att vara politisk bloggare i Sverige är samma sak som att vara det i Burma, fast helt annorlunda. Personligen försöker jag, precis som vännerna i Burma, att få till ett regeringskifte. Bara det att det inte är olagligt här. Jag kommer (troligen) inte bli varken torterad eller fängslad. Som sagt, det ger perspektiv.

Jag har skrivit om den fängslade bloggaren på Burmabloggen idag. Uppgifterna kommer för i övrigt från mina goda vänner på nyhetsbyrån Mizzima.

Idag skriver också Persson angeläget om Burma på sin blogg och igår saknade Vassa eggen svensk rapportering om läget i Burma. Annan bra och uppdaterad läsning om Burma finns på bloggen Soppa på en spik och på SOSburma.

I övrigt skriver Kamferdroppar ett sista inlägg om Ström och Svensson tycker att debatten om den svenska bloggosfären har blåsts upp onödigt mycket. Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

2 kommentarer:

Christina M W sa...

Bra Cattis, men en lite synpunkt har jag. Visserligen blir vi verkligen inte fängslade eller liknande för våra bloggar. Och utan minsta jämförelse i övrigt, så vill jag tala om att jag personligen blivit, i mitt tycke, kränkt pga av mina bloggar om Härnösands domkyrkoförsamling. Där är det inte poppulärt att utlämna majoriteten till allmän beskådan, kan jag lova dig. Och många är försöken att tysta mig genom symboliska käftsmällar och nyp i örat. Det har t o m gått så långt att vår domprost velat få bort mig från kyrkopolitiken. Sådant triggar mig snarare än stoppar mig, men så får jag heller inte de straff som den burmesiska befolkningen riskerar när de öppnar munnen i protest.

Catti Ullström sa...

Du är nog varken den förste eller den siste som råkar ut för detta här i Sverige, tyvärr. Det där med att utmana de som sitter där uppe är inte alltid populärt, och försöken att tysta de tyckande är nog fler än vi anar. Men bloggarna är svårstoppade, och de är "allas". Det är just det som är det fina med dem.

Det gäller att inte ge sig! Ha det gott!