måndag 25 februari 2008

Ask är ett hot mot demokratin.

När vi åkte Tjejvasan i helgen (och I did it!) var W. som är aktiv i Liberala Ungdomsförbundet med. Det händer rätt ofta att vi inte delar varandras åsikter. Men i övervakningsfrågor är vi rörande överens. Så vi satt och snackade skit om Bodström och Ask en kväll i stugan. Ingen av oss gillar dem speciellt mycket. Men, sa jag, Ask har iallafall gjort en bra sak som justitieminister.

Jag syftade förstås på hennes motstånd till den förnuftsvidriga censurlag som föreslagits i EU. Ni vet den där lagen som ska göra det förbjudet med hemsidor som uppmuntrar till terrorism. Så inser jag idag, bara två dagar efter att jag berömt Ask för hennes motstånd till ovan nämnda dumma idé, att hon bytt sida. Den här censuren ka alltså komma att bli aktuell i Sverige.

Censur. Smaka på ordet.

Vad händer med ett samhälle med ytterligare censur? Vad är det vi skapar? Titta bakåt. Lär av historien. Skydda den där yttandefriheten som människor runt om i världen fortfarande sitter fängslade för.

Och så det andra ordet. Terrorism.

Vilka sidor uppmuntrar till terrorism? Vad är terrorism? Det blir förstås fråga om en i allra högsta grad politisk definition. Kanske rentav ideologisk.

Politisk censur är vad det är frågan om. Möjligen snäppet värre en moralistisk censur (som ju också är politisk). Någonstans här ligger ett av grundproblemen med censur. Censuren är alltid politisk. Inskränkningar i yttrandefriheten är alltid politiska. De svenska politiker som säger sig vilja skydda vårt demokratiska system genom att underminera det bör genast avgå. Bodström och Ask är i min mening ett större hot mot den svenska demokratin än vilket terrornätverk som helst.

Fridholm, Erik Laakso, Alliansfritt Sverige, Trotten, Johanna Nylander, Opassande och Peter Karlberg har alla skrivit om ovan nämnda.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

10 kommentarer:

Relativt Majs sa...

Jag har läst om det, och det här är det värsta förslag jag varit med om. Men var tusan har debatten tagit vägen, arbetar vi alla efter det här målet nu? och varför bytte hon sida?

Catti Ullström sa...

Ja, vart tusan är debatten. Jag ställer mig samma fråga hela tiden. Hur kan vi gå mot en mindre och mindre tolerant och demokratiskt samhälle utan att folket reagerar. Bryr vi oss överhuvudtaget om våra rättigheter och friheter längre? Och hur kan vi ha åtminstone en sossetopp som så starkt förespråkar den här vägen?

Fredrik Andersson sa...

Älskar din omröstningsfråga. Mats Odell har alltid varit irritationsobjekt nummer ett hos mig. Överlägset.

Catti Ullström sa...

Skönt att höra att det är fler som känner som jag.. :-)

Verkar ju som om han "vinner" min omröstning, dessutom (möjligen spelar den smått ledande frågan in i detta).

Anna sa...

Hej hej,
Jag ska få övervakningskameror i mitt hus. Kul va? Allt enligt reglerna meddelar bostadsrättsföreningens styrelse. Suck.

Peter Perskull sa...

Angående övervakningskameror i i bostadshus.

Kuppa styrelsen. De flesta bostadsrättsföreningarna är demokratiska och alla medlemmar i föreningen har rösträtt på årsmötet. Ett årsmöte som ungefär styrelsen och eventuell sambo brukar gå på. Sätt upp lite lappar, dra ihop ett par grannar, nominera andra till styrelsen och rösta bort den nuvarande styrelsen. Kan vara bra att kolla stadgarna för föreningen. Små demokratiska föreningar är generellt vansinnigt enkla att ta över.

Catti Ullström sa...

det här gillar jag. organiseringsplaner i kommentarsfältet. :-D

linus sa...

mycket oroande idéer som ask nu går med på. lågvattensmärke.

Catti Ullström sa...

Håller med. Förstås. Det mest oroväckande är att inte heller oppositionen är vettiga i de här frågorna. Nu ska jag visserligen inte dra alla över en kam, men den politik som s-regeringen förde i de här frågorna var inte mycket bättre än de som förs av alliansen. Och vart är s-topparnas försvar av yttrandefriheten idag?

Såg precis dokumentären "Mordet på Anna P". Förundrades över hur vissa ger allt för att försvara yttrandefriheten, medan vi svenskar står tysta och tittar på när den tas ifrån oss... Jag vet att jag är överdrivet negativ och domedagig nu, men tankarna tåls att tänkas. Och jag önskar fler skulle tänka dem. Mer dystopi-fantasi åt folket, helt enkelt.

Anna sa...

Hej, jo, kanske ska jag dra igång något till årsmötet nu i vår. Men det blir nog fullt. Vi är 800 i föreningen (stor förening) och det är stambyte på G så det lär nog bli fullt hus i skolans aula där mötet äger rum. Men visst borde jag i alla fall motionerna om borttagande av övervakningen.