tisdag 19 februari 2008

Castro avgår, länge leve Castro?


Fidel Castro avgår. Den man som i världens ögon närmast personifierar den kommunistiska diktaturen på Kuba under drygt 50 år. Han efterträds av sin lillebror Raúl Castro. En Castro borta, en annan tar plats (och jag formulerar mig så trots att jag är väl medveten om att lillebror Castro inte dyker upp från ingenstans utan länge funnits med i bilden).

Jag kommer att tänka på min egen lillebror. Inte för att han har något direkt med Kuba eller Castro att göra, utan för att han prenumererade på Fantomen när vi var små. Varje gång Fantomen dog efterträddes han av sin son. När sonen tog på sig dräkten och gick ut och mötte folket utanför Dödskallegrottan mötte de honom med orden "Fantomen är död! Länge leve Fantomen!". De där orden passar bra på Kuba idag. Castro avgår, länge leve Castro!

Fast helt likt är det ju inte. Helt bra passar det ju inte. Folket utanför Dödskallegrottan var ju inte tvingade att hylla Fantomen. Och Fantomen var ju ingen diktator. Dessutom hoppas jag att Castro-ätten inte ska styra Kuba generation efter generation. Inget länge leve för diktauren på Kuba, helt enkelt.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

2 kommentarer:

linus sa...

visst känns det mräkligt ändå. castro har alltid kännts som en som skulle härska i evighet.

Catti Ullström sa...

Eller hur!? Därav min Fantomen-liknelse... Utav någon anledning känns de eviga, de där stora diktatorerna. Samma sak med Than Shwe & co i Burma...