torsdag 28 februari 2008

The devil is back...

Jag skrev i början av veckan att det troligen var dags nu. Jag fick rätt. Imorse landade Thailands störtade premiärminister, Thaksin Shinawatra, i Bangkok. Han hälsades av några tusen anhängare som viftade med rosor och blå fanor. Och av en bil som tog honom till högsta domstolen. Han är ju anklagad för korruption (han släpptes dock mot borgen efter bara 20 minuter). Det ska bli intressant att se hur Thaksin kommer att dömas. Om han överhuvudtaget kommer att dömas. Det är ju trots allt hans anhängare som åter igen delar makten med den thailändske kung Bhumibol.

Thaksin har inför återkomsten lovat att inte syssla mer med politik, utan istället ägna sig åt fotboll. Han äger ju Sven-Göran Erikssons Manchester City sedan förra året. Huruvida Thaksin verkligen kommer att hålla sig borta från politiken får tiden utvisa... informell makt tvivlar jag iallafall inte på att han kommer att ha. Han är ju polare med varenda minister i landet.

Thaksin störtades i en kupp den 19 september 2006. Två dagar efter att vi förlorade valet i Sverige. Det var en märklig vecka. Jag hade precis flyttat till Thailand och fick en snabb och intensiv introduktion i den thailändska politiken (här hittar du det jag skrev om händelserna då). Det var svårt för mig att riktigt förstå det som hände då, eller snarare de reaktioner det fick. I Mae Sot, där jag bodde, var det ingen som riktigt brydde sig. I Chiang Mai och Bangkok dansade folk på gatorna. Alla tycktes fira Thaksins fall. Alla firade militärkuppen. Thai-style democracy, kallades det. Jag tyckte det var märkligt och lite läskigt. Demokratins misslyckande. Men det var innan jag insåg att Thailand aldrig någonsin varit en demokrati.

Allt sedan den där kuppen har jag fortsatt att följa den thailändska politiken, mer eller mindre intensivt. Jag är ganska säker på att jag förstår den bättre idag än jag gjorde den 19 september 2006. Ändå känns det märkligt att Thaksin välkomnades av en jublande folkmassa i Bangkok idag. Det känns märkligt att han är tillbaka i det land vars folk han rånat. Vars folk var så arga. Men det är Thailand. Det svänger fort. Thai-style democracy...

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

6 kommentarer:

Joakim sa...

Idioter i svergie har skrikit och kallat Thailand för militärdiktatur. men det enda man lyckas med är att visa att man har noll koll om Thailand. Typiskt vänster.

Anonym sa...

Hej!
Ang The devil is back. I likhet med dig är jag minst sagt tveksam till Mr Thaksin. Jag har följt hans agerande sedan 2005. Du skriver om jublande folkmassa, men var det verkligen det? Enligt media som jag läser i Thailand var det något 100-tal under ledning av Thaksins syster som välkomnade honom. Och det är väl inte så farligt. Sedan håller jag med om att fortsättningen är minst sagt osäker.
Hälsningar
Rune Larson rune.larson@hotmail.com

Petter sa...

Hej, kul att du försöker sätta dig in i den thailändska politiken, men jag håller inte med din verklighetsbeskrivning.

Thaksin Shinawatra och hans av militären numera förbjudna parti Thai Rak Thai har ju ändå vunnit tre allmänna demokratiska val i rad. Det har ingen annan premiärminister lyckats med i Thailands historia.

Det är överklassen och den nyrika medelklassen i Bangkok som inte gillar Thaksin. De har de aldrig gjort! Han har ju alltid haft sitt främsta stöd ute på landsbygden bland bönder och arbetare, som under Thaksins ledning faktiskt har sett flera förbättringar, bl a genom 20 bahts-reformen i sjukvården (det närmaste Thailand varit allmän sjukvård).

Att "folk" var överlyckliga efter militärens maktövertagande 2006 är ju också en sanning med modifikation. Många av mina vänner i Chiang Mai (Thaksins hemstad) var förtvivlade. Var hittade du alla dessa som firade på gatorna i Chiang Mai? Jag såg då inga!

Catti Ullström sa...

joakim: vad jag hävdar är att thailand aldrig varit en demokrati. det gör jag mot bakgrund av att de aldrig haft en i min mening demokratisk konstitution. Läs gärna här: http://cattiullstrom.blogspot.com/2008/01/thailand-r-och-frblir-en-diktatur.html
Och visst är det vänster... att tycka att akademisk examen inte ska vara nödväbdigt för posten som premiärminister. Stolt och vänster. Helt klart.

Rune: Jag läste ett 1000-tal... men det är mkt möjligt att jag har fel.

Petter: Menar som jag skrivit innan att demokratiska val egentligen aldrig riktigt hållits i Thailand. Thailand är för mig ungefär lika demokratiskt som Ryssland idag. Inte alls alltså.

Korrutptionen i Thailand är så stor att bara den faktorn underminerar demokratin, och vad gäller just Thaksin har väl så vitt jag förstår anklagelserna om köpta röster haglat... å andra sidan vet jag också att han är populär på delar av landsbygden. Men en genomkorrupt djävel som inte borde ha med politik att göra håller jag fast vid att han är (inte för att jag tror Sonthi och co var särskilt mycket bättre, egentligen).

Jag bodde i Mae Sot under kuppen, och om du bott i Thailand eller varit där mkt vet du ju att det ligger nära Chiang Mai så jag var där inte så långt efter kuppen. Och människor firade som tokar. Men precis som du säger fanns det ju också de som inte firade, bara det att de såg man inte...

linus sa...

det är absolut så att det är svårt att fatta här hemma hur politiken fungerar i exempevis thailand. jag minns också hur konstig kuppen var för mig och många andra som aldrig satt sin fot i thailand. en militärkupp ska vara ågot onte har vi ju alla 'lärt' oss. man reagerar ju så när man hör ordet, som att det är nått dåligt. men sen såg man alla thaländare som gav blommor till soldaterna i tidningarna och så vidare och så undrade jag vad det handlade om. hur mycket var propaganda och så vidare.

Catti Ullström sa...

Det är klart det var en del propaganda, man fick ju inte kritisera kuppen... men inte enbart. Jag upplevde att många av de jag träffade var uppriktigt glada att Thaksin var borta.