fredag 15 februari 2008

Kan de inte stävja det egna fusket istället?

Nu har det kommit ännu en utredning. Utredningen visar att 22,5% av de pengar som tas ut som tillfällig föräldraförsäkring fuskas bort. Hur exakt utredarna kommit fram till den här siffran är oklart. Mycket oklart.

Göran Hägglund och Cristina Husmar Persson ska nu skapa nya regler för att stävja fusket. Alla föräldrar ska kunna styrka att deras barn varit borta från skolan eller förskolan med ett intyg vilket ska skrivas under av personal på skolan eller förskolan. Gott nog. För byråkrati är ju en bristvara i Sverige.

Jag undrar spontant hur den här undersökningen av fusket gjorts. Vidare undrar jag om inte regeringen skulle kunna få in mycket mer "fuskpengar" om de lade ner extra resurser på annan typ av ekonomisk brottslighet, av den typen som har mindre med bidrag och mer med till exempel avdrag för företag att göra.

Ett annat tips till regeringen, som trots att de gick till val på att stävja fusket visat sig vara den mest fuskande regeringen hittills, är att se igenom de egna leden. Titta igenom ministrarnas och riksdagsfolkets ekonomi, det är inte omöjligt att ni bara där skulle kunna komma upp i de där 650 miljonerna som ni menar att småbarnsföräldrarna snor från samhället årligen...

För i övrigt konstaterar jag att Clinton vann i New Mexico, och fortsätter hoppas på Obama.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

2 kommentarer:

Cenedra sa...

Catharina skriver: Hur exakt utredarna kommit fram till den här siffran är oklart. Mycket oklart......

Gå till IFAU och kika *le*

http://www.ifau.se/templates/DatedPage.aspx?id=7475

IFAU är alltså utredarna,

Catti Ullström sa...

Jo, jag vet att de är utredarna. Och det är sant att jag inte läst utredningen, utan de politiska uttalandena. Min poäng är snarast att jag inte tror att det är bland barnföräldrarna som de stora fusken görs. Jag skulle gärna se att man istället tog i på allvar mot fusk bland företagare. Avdragsfusket misstänker jag är större än bidragsfusket...