fredag 8 februari 2008

Lägg ner OS!

Att Kina fått OS 2008 är en skandal. På mer än ett sätt. Jag brukar ofta trycka på Kinas sponsring av den burmesiska juntan, men det är långt ifrån det enda som gör det olämpligt att "ge" OS till Kina.

Och jag blir trött på alla dem som envisas med att tro att det faktum att Kina fått OS på något vis ska göra att regimen i Kina skärper till sig och börjar bry sig om mänskliga rättigheter. Det lovade nämligen regimen att göra. Men varför skulle de? Sådant har inte världens ekonomiska supermakt "on the rise" varken tid eller lust med. Framförallt har de inget behov av att göra det.

Idag skriver Torbjörn Petersson i DN att situationen i Kina tvärtom förvärrats sedan det blev klart Kina fick OS. Han har tidigare intervjuat flera av den kinesiska regimens mest frispråkiga motståndare, nu är de försvunna. Och fortfarande slås flera hundra uppror ned i Kina, varje dag. Varje dag.

Men ju mäktigare Kina blir, desto tystare blir omvärlden. Och nyliberaler fortsätter på håll och kanter hävda att det blir bättre i Kina. Ekonomisk utveckling är ju alltid det bästa för folket. Verkligen? Säg det till Gao Zhisheng och Min Ko Naign. Det finns en risk att de inte skulle hålla med.

Så mycket bättre då, att den burmesiska regimen och den kinesiska regimen gör allt vad de kan för att tysta dessa motståndare. Och de gör det med hjälp av våra pengar, vårt goda minne och vårt Olympiska Spel.

Så lägg ner OS. Vi har ju ändå VM.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

15 kommentarer:

Karin sa...

Precis som du så anser jag att ett OS i Kina är fel. Själv så har jag läst en del artiklar om uppbyggnaden av OS och det är skrämmande hur vi runt omkring kan gå med på hur dessa människor lever som är där och arbetar. Nästan så att man skulle dra en paralell mellan pyramiderna och OS staden i Kina. De människor som bygger upp det får aldrig ta del av det.

Catti Ullström sa...

Håller förstås med dig!

bloggaren KAS sa...

Vad var det han skrev han på DN att han inte hade fått svar på en telefon och det tog han som bevis på ett försvinnande.

Vad finns det för källa tilla att flera "100 uppror" slås ner varje dag. Vad betyder "slås ner" och vad betyder "uppror".

På vilket sätt stöder Kina juntan i Burma ?

KAS som undrar och saknar kunskap.

Catti Ullström sa...

Pengar. Sök på den här bloggen. Sökord Kina och Burma. Eventuellt sanktioner. Och kolla Burmabloggen.

bloggaren KAS sa...

Jag har läst igenom Burmabloggen.

Fanns inget om att Kina skänker pengar till Burma vad jag kunde se.

Total Oil som är en ekonomisk motor i Burma är väl inte ägt av Kina.

Information om rika munkar och barnsoldater som stred mot millitärjuntan hittade jag men det har väl inget med Kina att göra.

För övrigt förstog jag inte vad "Eventuellt sanktioner." betyder och vad det har med kina att göra.

Kina har en policy att inte blanda sig i andra länders angelägenheter och det var den huvudsakliga anledning till att KIna inte deltar i bojkotter.

Kan bara konstatera att jag inte fick andra svar på mina frågeställningar än att sök på internet och ett något överlägeset råd om vilka två sökord som jag kunde använda. Några bevis eller försök till bevis för att kina ger bistånd till Kina hittade jag inte på varken din blogg eller burmabloggen.

Skall fortsätta och leta men nu på andra platser än din eller burmabloggen, om du vill så kan du ju lägga ut direktlänkar som verifierar dina slutsattser, men vad jag kunde utläsa av ditt tidigare svar så tycker du att det räcker med svepande påståenden för att baktala andra folk.

KAS

bloggaren KAS sa...

En fängslad berömd politiker politiker hemmahörande i Burma har sagt att det franska bolaget Total Oil är juntans viktigaste ekonomiska stöd, i det blolager har en viss svensk pensionsfond investerat minst en halv miljard kronor, en pensionsfond som gjort dessa investeringar på uppdrag av svenska politiker under den tid som socialdemokratin satt vid makten.

Vad jag kunde se så äger inte Kina aktier i detta det "viktigaste bolaget" för stöd åt millitärdiktaturen i Burma.

Med stöd av ovanstående fakta så skulle kan man på god grund kunna anklaga det socialdemokratiska partiet för att stödja militärdiktaturen i Burma med pengar på samma sätt som du gjort i denna bloggpost vad gäller Kina. Jag tänker inte vara så simpel att jag anklagar Sverige för att stöja Militärdiktaturen i Burma på så enkla grunder.

Ett himla komplext problem detta så jag tänker ägna några veckor(eller den tid det tar) åt detta
och sedan blir det ytterligare något att blogga om.

Catti Ullström sa...

Ok, då har vi kanske inte skrivit om det. Gå då istället in på Shwe gas movements hemsida och läs där. Med de nya energiprojekten kommer snart inte total att vara burmas största legala försörjare.

I övrigt så är Kina och Indien de största handelskompanjonerna. Googla och leta info. Det finns rätt många länkar från den här sidan.

Energisektorn är det största problemet. Förutom gasen köper Kina också upp hela Burmas teakskog.

När jag skrev ev. sanktioner menade jag att du kunde söka på den här sidan efter det jag skrivit om sanktioner, skulle tro att man hittar ngt om Kina då. Och om inte annat om min hållning i sanktionsfrågan.

bloggaren KAS sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Catti Ullström sa...

KAS

shwe gas movement är inget bolag. och shwe gas är inget företag, utan ett projekt. och gasen kommer som det ser ut i nuläget köpas av Kina.

att du inte orkar googla en enda burmasida utan vill ha redogörelser i mitt kommentarsfält är kanske inte mitt problem. ytan ditt. för information om kinas inblandning kan du leta på de flesta stora burmasidorna, även om jag har fokuserat på total oils på min blogg.

din förra kommentar är som du märker borttagen. om du vill kommentera, gör det utan påhopp och otrvligheter. du får gärna tycka att jag är fruktansvärt dum. men gör det för dig själv. annars kanske du vill vara vänlig att låta bli.

Bloggaren KAS sa...

Ett projekt som har aktieägare då, annars var det riktigt, ettprojekt där inte Kina är delägare. Men jag kan ju hålla med dig om att om Kina köper projektets produkter så är dom ena riktiga fulingar.

Synd att du inte tålde att jag kallade mig själv varandes lite dum i min ungdom. Den dumhet som jag tänkte på var att jag aldrig skötte mina studier riktigt bra.

ha ett bra liv nu dra jag vidare.

Catti Ullström sa...

Jag hade inte tänkt fortsätta den här diskussionen men jag tänker iaf klargöra var du har fel om SHWE GAS MOVEMENT: Nej. Shwe Gas är ett statligt projekt i Burma som exploaterar naturgas. Shwe Gas Movement är den förbjudna rörelse som dokumenterar projektet, dess effekter för människor och miljö samt håller koll på budgivningen. De har bland annat släppt rapporten Supply and Command. Förr var det Sydkoreanska Dae Wo, men nu är det kinesiska bolag som ska handla gas som utvinns med hjälp av slaveri. Shwe Gas kommer att bli juntans i särklass största lagliga inkomstkälla (heroin, teaksmuggling m.m som också går via Kina är inte lagligt).

Bolag från Kina, Indien, Thailand, Sydkorea och Japan deltog i budgivningen inom Burmas Shwe Gas project: Burmas största gasfält i Bengaliska viken.
Gasen kommer att transporteras i rörledning från Arakankusten i Burma till landets närmaste allierade och största handelspartner Kina.
Som permanent medlem med vetorätt i FNs säkerhetsråd är Kinas stöd absolut nödvändigt för varje internationellt försök att uppnå förändringar i Burma. Kinas utrikesminister Yang Jiechi har hävdat, som gästtalare vid Londons Royal Institute of International Affairs, att han inte hade känslan av att Kinas användande av sin politiska tyngd mot Burma militärjunta skulle bidra till förbättrad stabilitet i landet. Kina kommer alltså troligen snart att stå för mer än 50 % av SPDC:s (juntans) lagliga inkomst. Inget land är lika viktigt i spelet om geopolitiskt känsliga Burma. Dock är Indien, som också vill ha del av Burmas rikedomar, allt viktigare. Speciellt som det pågår en slags tävling mellan Indien och Kina. Samma dag som Indiens oljeminister åkte till Burma för att träffa generalerna för att kunna skriva uttal kom tex Kinas regering med det uttalande som sade att de tyckte att krisen i sept var generalernas inre angelägenheter.

(För den som vill läsa mer: AP, Bloomberg, DPA, Japan Today, Korea Economic Daily, Rigzone, Irrawaddy, Mizzima, Bangkok Post, Shwe Gas Movement)

http://bloggarna.se sa...

"Shwe Gas är ett statligt projekt i Burma som exploaterar naturgas" Just vad jag skrev och i detta aktiebolag är inte Kina som stat delägare. Du skriver att Kina kommer att bli deras största handelspartner. Du skriver också att det förekommer avrättningar i Kina vilket även jag tycker är åt "he...." men att belasta Kina för att det smuglas narkotika fråb Burma är inte helt fair play ... ty om dessa smugglare åker fast i Kina så blir straffen hårda, ibland döms narkotikasmugglare till dödsstraff.

Kinas regering uppmanade militären i Burma att samarbeta med FNs sändebud.

Kina uttryckte i enlighet med sin fem principer att krisen var Burmas inre angelägenhet.

Den dag som ett krav riktar sig åt samtliga handelspartners med krav på avbryta handel med militärdiktaturen så kan jag hålla med att ett sådant krav kan vara berättigat.

Första AP-fonden som har investerat en halv miljard i Total oil är borde vara måltavla för svenskars strävanden innan krav riktas på andra nationer. Om inte det skulle falla på läppen så krav åtminstånde inte enbart riktas mot Kina som är en av många handelspartners.

Det finns ett gammalt ordspråk som säger att "man skall sopa rent framför sin egen dörr innan man kraver att andra skall göra detsamma"

Jo jag anser att millitärregimen i Burma är en tragedi för folket där och att det är bra att rikta strålkastarna på problemet.

KAS

Catti Ullström sa...

Om du tittar på de krav som vi driver så skulle du också se att de i första hand riktas mot svenska ap-fonderna, samt de svenska banker o bolag som investerar i total.

I övrigt har jag också i flera sammanhang krävt totalt handelsförbud med burma, importförbud, förbud av finansiella transaktioner, investeringsförbud osv. Men så länge inte också kina och indien börjar bry sig är det svårt att få genomslag. Därför uppmanar jag också till annan typ av arbete. Läs gärna min artikel i pappersutgåvan av senaste tvärdsrag för mer info om dessa krav.

Nej, shwe gas project är ett projekt som drivs av den burmesiska staten. inte av någon kines. det är däremot inom en snar framtid så att det ska köpas upp.

Shwe gas movement är fortfarande en politisk myndighet.

Ja, Kina kom med flera uttalanden med samband med krisen i burma. Ett utav dem sa att det inte var någon annan stats angelägenhet.

Att anklaga kineser för att vara drivande inom knarksmugglingen från Burma, som är näststörst på heroin och störst på metaamfetamin idag, är inget märklig. Läs Bertil Lintners "Burma in revolt".

För i övrigt representerar det jag skriver på min blogg mina åsikter, inte svenska burmakommitténs. Ofta är de kanske desamma men i SBK har vi tex aldrig krävt någon OS-bojkott. Bara så att ingen missuppfattar det.

Syster sa...

Tycker gott du kunde gett några schyssta länktips lite mer konkret direkt och uppmuntra folk att läsa vidare... det är inte alla som kan lika mycket om Burma som du kan och vet exakt vad som googlas bör.

Catti Ullström sa...

nej, av den enkla anledningen att det här inlägget inte handlade om Burma. Och dessutom ligger det länkar till vänster, till bland annat shwe gas movement. Och där står ju allt det här. Den sidan handlar ju mer eller mindre enbart om exploateringen av naturgas, brott mot mänskliga rättigheter, de ekonomiska konsekvenserna av detta och vilka som är involverade i projektet.

Vill man ha hjälp att hitta information om Burma får man gärna maila mig. Men min i kommentarsfältet till olika inlägg på min blogg föredrar jag att det som står i inlägget diskuteras.