fredag 22 februari 2008

Shit, vem fan är Sjöberg?

Patrik Sjöberg tror fortfarande att han är bättre än Holm. Okej att jag som värmlänning är lite partisk i den här smått märkliga diskussionen, men Holm är värd hundra gånger mer respekt än Sjöberg. Holm är coolare, bättre och smartare än Sjöberg någonsin var.

Jag säger som min kära yngre bror skrev i ett sms till mig den 6 mars 2005: Shit, vem fan är Sjöberg? (Och svaret blir: Vem bryr sig, egentligen?)



Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

19 kommentarer:

Fredrik Nylén sa...

Hej,

Att säga: "Shit, vem fan är Sjöberg?" är som att säga: Shit, vem är Salming eller Shit, vem är Gre-No-Li? och samtidigt hävda att dagens stjärnor inom ishockey och fotboll är bättre än vad gårdagens var. Istället bör man ställa sig frågan: Skulle dagens stjärnor vara stjärnor ifall de inte fanns någon före dem?

Tror du att Holm hade hoppat 2,36 om inte Sjöberg hoppat 2,42? Hade vi haft en Zlatan eller Peter Forsberg utan Börje Salming och Gre-No-Li (Gunnar Gren, Gunnar Nordahl och Nils Liedholm)?

Så klart SKA man ha koll på "sin" idrott innan man uttalar sig, det är A och O och att då säga: Shit, vem fan är Sjöberg?" visar på att det egentligen inte finns någon kunskap om friidrott (höjdhopp) utan en patriotism som stavas Värmland. Inget mer, inget annat. Och det är inget fel med att vara värmlandsfantast, jag är själv västerbottensfantast...tycker t ex att Anja Pärson är suverän, men jag skulle aldrig säga att hon är bättre än Ingemar Stenmark, för utan Ingemar så hade vi inte haft någon Anja. Det har jag läst att hon själv sagt.

Och en sak till, Holm må vara smartare än Sjöberg men coolare och bättre är han inte. Det finns nog ingen svensk friidrottare som är lika cool som Sjöberg, varken nu eller tidigare, och än så länge är det svenska rekordet 2,42 och Holm har bara 2,36...då kan man inte vara bättre.

Mvh, Fredrik i Umeå (som inte är någon friidrottsfantast, men som kan min idrott och som kan räkna)

Anonym sa...

Hejsan.

Jag är också Värmlänning, men håller med Patrik Sjöberg att det
är pajasaktigt det där med tröjan,
för att inte säga "Karlstad region töntigt". Patrik är större, han hade också ett världsrekord vilket inte Holm har. Nu tror jag inte
Patrik är så töntig men annars skulle ju han kunna skaffa en tröja med texten 2,42 är högre än 2,38 för de som inte fattar det....
Och vem som är coolast syns och hörs tydligt...

Sven. S.
Torsby

Laudon sa...

Hahah shit, vem fan är du?

Patrik är coolare och bättre än vad Holm någonsin kommer bli!

Catti Ullström sa...

det är ju skönt att sesw att jag tas på allvar iaf.

visst har sjöberg hoppat högre, men inte i förhållande till sin egen längd... så det är ju lite av en definitionsfråga...

men ärligt talat så kommer sig mitt sjöberg-förakt mest av att han varit en uppblåst jäkla diva som i tid och otid klankat ner på holm. det går helt enkelt inte hem.

därför tycker jag tröjan var kul. småaktig kanske, men inte mer småaktig än den attityd som sjöberg tidigare visat upp.

så jag dissar även i fortsättningen sjöberg. vilken dag som helst.

Anonym sa...

Jag har en jävla respekt för Homs vilja att vara bäst, han verkar vara en riktig skön kille utifrån den aspekten. Han är en av Sveriges största friidrottare genom tiderna, kan ingen ta ifrån han. Men att påstå att han var bättre än Sjöberg som har hoppats 6 cm högre frångår min logik. För sist jag kolla reglerna så står det inget om att man tävlar i förhållande till sin egna längd. Jag menar då kan vi göra om världens alla sporter.. de mindre stallen i F1 kanske borde få en sjuhelsike massa bonussekunder då de saknar ekonomi att kunna tävla mot Ferrari. Eller varför inte gå in och mäta vilka typer av muskelfibrer sprintern har och dra av några sek/100 delar på de som inte har lika många typ II fibrer som den som har flest? De som har så stora händer i simningen kanske får starta någon sek senare? Ja du listan kan göras lång..

Catti Ullström sa...

Nej, men herregud det förstår ju jag också. Och ändå tycker jag Holm är bättre. Mycket bättre.

Det ni.

Anonym sa...

Holm är en morsgris!!!

Anonym sa...

Catti sa:

"det är ju skönt att sesw att jag tas på allvar iaf."

Har nu försökt skapa mig en uppfattning om din blogg och vet inte om detta är bra eller dåligt. Vad tycker du själv?

Detta tycks vara en blogg som blandar Buram-rörelser med skitsnack om två idrottares skitsnack, eller? Är det en bra kombination?

Mitt svara måste bli nekande. Men så är jag inte heller lika intresserad av hur snacket går mellan de svenska idrottaran som S-studenten och Burma-vännen är...

Anonym sa...

Kan inte bara Holm hoppa 2,43 så är ju matchen avgjord?

Jävla gnäll...

Lager sa...

Stefan Holm verkar inte förstå att kvalitet alltid slår kvantitet, kul för honom att hoppa 230 119 ggr men som det stog i en annan blogg går vi upp till 238cm e det 13-2 till Sjöberg oops hehe.

peter sa...

...så småaktigt...hoppat högt i förhållande till sin längd...Överhuvudtaget löjligt att nämna detta. Tänk på hur mycket mer kropp Sjöberg transporterat över ribban...är det en tävling av intresse med? Lägg ner allt snack om att Sjöberg inte skulle vara bäst. Europarekord och enbart 1 person som hoppat högre i världen...

Anonym sa...

Du kan inte mena allvar om att Holm skulle vara "coolare än Sjöberg". Per definition är det omöjligt eftersom Holm är den nördigaste och fjunigaste figur som svensk idrott skådat. Han är en sån där som gick i bävernylonoverall till högstadiet etc. Du kan gärna säga att han är en bättre höjdhoppare eller präktigare än Sjöberg osv, men snälla, använd inte ordet cool och Holm i samma mening.

Dessutom råkar Sjöberg vara en av de just coolare idrottsstjärnor vi haft. Säkert rätt streetsmart också, han har ju delvis bott i hårda Brasilien t.ex...

nicklas eriksson sa...

Som också varande värmlänning gillar jag dåklart Holm, men nej, vad gäller att vara cool är han inte i samma universum som Patrik Sjöberg.

Bara betänk kokainskandalen som Sjöberg och de två andra lallarna var inblandade i. De började genast med den ena ursäkten pinsammare än den andra.

Sjöberg bara ryckte på axlarna och sa:"Ja jag tog det. So?"

Det är coolt.

Ja inte kokainet, men att vara så säker på sig själv att man bara erkänner rätt av utan att bry sig om vad andra tycker.

Catti Ullström sa...

Jag tycker fortfarande att Sjöberg är rätt töntig och Holm rätt ball. Och jag tycker det är märkligt att det är sååå kontroversiellt.

nicklas eriksson sa...

För att din åsikt tillhör en kraftig minoritet kanske?

Catti Ullström sa...

hos männen iaf... men även om min åsikt är i minoritet har jag, sist jag kollade, all rätt att ha den. och den rätten tänker jag utnyttja. speciellt när min åsikt är i minoritet.

Anonym sa...

Du tycker att Patrik Sjöberg är
töntig och Holm rätt ball.
Har du inte blandat ihop dom båda,
Sjöberg är den långhåriga coola
och Holm den snaggade töntiga!!!

Catti Ullström sa...

långhåriga killar känns ju lite passé. sjöberg är dryg. holm är trevlig.

trevliga killar är coola, dryga är töntiga.

:-)

Anonym sa...

Att dra en lina kokain...

Sjöberg-Holm
14-0....